امروزه همگی می دانیم که سلامت هوای داخل خانه و سلامتی، با یکدیگر ارتباط مستقیم دارند و از این جا می توانیم استنباط کنیم که  سیستم تهویه مطبوع و سلامتی ارتباط مستقیم با یکدیگر دارند.

سلامتی هوا در سیستم تهویه مطبوع

آیا سیستم تهویه مطبوع برای سلامتی مضر است؟

و ما در این مقاله قبل از اینکه فصل گرم شروع شود می خواهیم جواب این سؤال ابهام انگیز را به شما عزیزان بدهیم تا شاعبه هایی که وجود دارد پایان دهیم و قبل از شروع گرما بفهمیم که آیا می توانیم با خیال راحت از سیستم تهویه مطبوع استفاده کنیم یا نه؟

تاثیر سیستم تهویه مطبوع بر روی سلامتی

با توجه به تحقیقاتی که امروزه دانشمندان کانادایی انجام داده اند متوجه این موضوع شده اند که تهویه مطبوع تاثیر بسزایی بر روی سلامتی دارد و همانطور که در مقاله چرا باید از تهویه مطبوع استفاده کنیم اشاره کردیم که هوای داخل خانه باید خیلی پاکیزه تر از هوای خارج خانه باشد ولی در خیلی از مواقع این گونه نیست زیرا هوای داخل خانه از هوای خارج خانه آلوده تر است و دلیل این اتفاق نبود گردش هوا در محیط خانه است و خیلی از افراد این سؤال را دارند که ما پنجره ها را باز می گذاریم و همین موجب گردش هوا می شود و نیاز به تهویه مطبوع نداریم.

نکته این جا است در همه فصول نمی توانیم که از این تکنیک برای گردش هوا استفاده کنیم!!!

شاید تا این جا کمی متوجه ربط سیستم تهویه مطبوع و سلامتی را متوجه شده باشید ولی این جا نباید از این موضوع هم بگذریم که باز گذاشتن پنجره به تنهایی باعث گردش هوا و سلامتی آن نمی شود.

ما از تالیف این مقاله قصد داریم به شما نشان دهیم که با وجود این که داشتن تهویه مطبوع باعث سلامتی هوای خانه می شود در عین حال می تواند باعث اثرات مخربی نیز باشد!!!! که ما در این مقاله به شما راهکارهایی ارائه می کنیم تا شما از این اثرات مخرب جلوگیری کنید.

نکته اول

همانطور که در مقالات قبلی نیز به این موضوع اشاره کردیم که فرآیند سیستم تهویه مطبوع با ایجاد رطوبت همراه است یا به طوری دیگر می توان گفت پروسه سرد کردن هوای گرم همراه با ایجاد رطوبت است همانطور که دقت کرده باشید در فصل سرما پنجره ها بخار می کنند و نشانه ای بر ادعای ماست.

کاهش رطوبت در سیستم تهویه مطبوع

ولی جای نگرانی نیست زیرا سیستم های تهویه مطبوع رطوبت اضافی را از طریق اگزوز خارجی خود به بیرون انتقال می دهند و حتی تهویه مطبوع های قابل حمل و پورتابل نیز این رطوبت را در یک ظرف تابه ای مانند ذخیره می کنند.

ولی باید مطمئن باشیم که سیستم ما درست عمل می کند یا خیر؟ به طور مثال گر صاحب خانه ظرف آب را خالی نکند می تواند تبدیل به یک تهدید شود زیرا عوامل بیماری زا یا قارچ ها همراه هوای مطبوع وارد هوای داخل خانه می شود و می تواند تبعات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

پس این موضوع را لطفا جدی بگیرید.

و قبل از فصل گرما سیستم تهویه مطبوع خود را سرویس کنید تا از خطرات احتمالی به دور باشید؛ و آخرین نکته این است که هر چند سال یکبار باید سیم های داخل داکت نیز تمیز شود.

جهت اجرای پروژه های تهویه مطبوع هوا در تهران با محصولات هواساز و چیلر شرکت فنی مهندسی آسا تهویه با ما از طریق شماره تلفن های درج شده در سایت تماس بگیرید.

نکته دوم

سیستم تهویه مطبوع برای اینکه هوای داخل خانه را خنک کند رطوبت را از هوا می گیرد تا آن را تبدیل به سرما کند و این می تواند در روزهای گرم تابستان بسیار عالی و مطبوع باشد.

آیا کم شدن رطوبت بر روی سلامتی اثر بد می گذارد؟

ولی از طرفی کاهش رطوبت هوا می تواند اثرات مخربی بر روی سلامتی داشته باشد به طور مثال هوای خشک می تاند بر روی مجاری تنفسی شما اثر بدی بگذارد و کم شدن رطوبت باعث التهاب سینوس های شما هم می شود، ولی این دلیل نمی شود تا شما از تهویه مطبوع استفاده نکنید و می توانید از سیستم های مرطوب ککنده هوا استفاده کنید.

آلودگی هوا و سیستم تهویه مطبوع

نکته سوم

یکی از مسائلی که نشان دهنده قدرت بدن انسان است قدرت مطابقت پیدا کردن با آب و هوای مختلف است که در این مورد هم زمانی که شما از هوای گرم بیرون وارد محیط خانه با آب و هوای خنک می شوید هیچ خطری شما را تهدید نمی کند و از آن جایی که بدن انسان بسیار هوشمند است سریع خود را با شرایط وقف می دهد.سیستم تهویه مطبوع

البته بیماران دیابتی این قدرت را کم تر از انسان های سالم دارند و ما در مجموعه آسا تهویه به این بیماران پیشنهاد می دهیم که تفاوت هوای داخل و خارج را کم کنند تا بدن آن ها نیز راحت تر بتواند با این شرایط سازگار شود.

نکته چهارم

معمولا در ساختمان های بلند مرتبه و ساختمان های اداری برای خنک کردن محیط از آب (فن کویل و چیلر) استفاده می شود که در شرایط ایده آل نمی تواند موجب تکثیر بیماری هایی شود که از طریق هوا انتقال داده می شوند ولی اگر آبی که در این سیستم استفاده می شود مرتب عوض نشود به راحتی می تواند موجب ایجاد بیماری شود.

خوشبختانه در سیستم تهویه مطبوع خانگی این ریسک به هیچ وجه وجود ندارد، ما در این مقاله سعی کردیم نکاتی را به شما آموزش دهیم تا از اثرات مخرب سیستم تهویه مطبوع در امان بمانید و اگر این نکات را رعایت کنید یک تابستان با هوای سالم در منزل و محیط کار خود خواهید داشت و همین هوای سالم می تواند بر روی راندمان کاری شما نیز تاثیری بسیار زیاد داشته باشد.

اثرات بد سیستم تهویه مطبوع

امیدوارم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید، جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص خرید محصولات هواساز، فن کویل و چیلر با ما در ارتباط باشید.

۵/۵ - (۴ امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از

5 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد کاشانی
3 سال قبل

امکان تنظیم رطوبت در این دستگاه ها وجود نداره؟

مسعود
3 سال قبل

عالی بوددد
تهویه مطبوع در دوران کرونا هم مزایا داره ؟؟

علی تیموری
مدیر
پاسخ به  مسعود
3 سال قبل

سلام و درود
بله پادکست مارو در این باره میتونید مشاهده کنید.
تهویه مطبوع در دوران کرونا

الهام
2 سال قبل

نکات جذابی بود

5
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

فرم زیر را پر کنید
تا کارشناسان ما
با شما تماس بگیرند