چیلر یا مینی چیلر مسئله اینست؟ از اسم این دو دستگاه مشخص است که تفاوت اصلی یا شاید نمایان آن‌ها ابعاد و سایز است ولی مطمئنا همین یک تفاوت را ندارد و در بعضی موارد دیگر هم تفاوت ساختاری با هم دارند که در این مقاله قصد داریم تا با هم تمام تفاوت‌های چیلر و مینی چیلر را بررسی کنیم پس تا انتها با آسا تهویه همراه باشید.

انواع چیلر

ولی قبل از اینکه به تفاوت بین مینی چیلر و چیلر بپردازیم بهتر است کمی بیشتر درباره چیلر و مینی چیلر بدانیم تا بهتر بتوانیم تفاوت‌ آن‌ها را درک و بررسی کنیم.

معرفی چیلر و نحوه عملکرد آن

امروزه خیلی از فضاهای مسکونی، تجاری و اداری برای سیستم سرمایش و گرمایش از سیستم فن کویل استفاده میکنند؛ اگر کمی اطلاعات درباره دنیای تهویه مطبوع داشته باشید میدانید که معمولا با استفاده از چیلر در ساختمان‌های مسکونی میتوانیم آب سرد مورد نیاز فن کویل برای فصل گرما را میتوانیم تامین کنیم.

طبیعتا سوال اصلی اینجاست که در بعضی از ساختمان‌ها برای هر واحد به صورت جداگانه از مینی چیلر استفاده میشود و برای بعضی دیگر از چیلر در مسیر فن کویل؟

چیلر در یک سیستم، توسط فرآیند تقطیر و تبخیر مایع مبرد که در حال گردش بین قسمت‌های مختلف چیلر است و در اصل حرارت را از یک قسمت به قسمت دیگر انتقال میدهد و باعث ایجاد سرمایش میشود که این سرمایش به فن کویل انتقال پیدا می‌کند.

معرفی چیلر

 

همانطور که میبینید انواع مختلفی چیلر وجود دارد که تفاوت آن‌ها در کندانسور و کمپرسور و البته تک اثره یا دو اثره بودن آن است ولی چیلری که بیشترین طرفدار را دارد و امروزه در بیشتر پروژه‌ها به دلیل آسان بودن نصب و تناسب با شرایط آب و هوایی چیلر تراکمی هوا خنک است. خب در این بخش کمی درباره چیلر و عملکرد آن صحبت کردیم در ادامه برای اینکه بتوانیم تفاوت چیلر و مینی چیلر را بهتر درک کنیم باید درباره مینی چیلر هم بدانیم.

معرفی مینی چیلر و عملکرد آن

مینی چیلر هم یکی از سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی در دنیای تهویه مطبوع است که شباهت بسیار زیادی به چیلر دارد ولی معمولا برای ظرفیت‌های کمتر مثل ۲ تا ۱۲ تن تبرید طراحی شده است. معمولا از این مینی چیلرها در ساختمان‌های مسکونی استفاده میشود که اصطلاحا به آن چیلر خانگی یا چیلر ساختمانی نیز میگویند.

در این بخش قصد داریم تا تمام تفاوت‌های چیلر و مینی چیلر را بررسی کنیم.

تفاوت‌ چیلر و مینی چیلر چیست؟

چیلر و مینی چیلر دو سیستم بسیار پر استفاده در بین سیستم‌های تهویه مطبوع هستند و مهم است که بدانیم کدامیک انتخاب درست‌تری است؟ به همین خاطر باید تفاوت‌های آن‌ها را بررسی کنیم تا متوجه شویم کدام بهتر است، از همین رو باید شاخص‌های مختلفی را در نظر بگیریم و تفاوت این دو دستگاه را بر اساس همین شاخص‌ها بسنجیم که در ادامه این مطلب همین کار را انجام خواهیم داد.

مقایسه چیلر و مینی چیلر از نظر کمپرسور

ما در مقاله معرفی انواع کمپرسورهای تبرید در این مورد صحبت کردیم که در پروژه‌های کوچک به دلیل اینکه کمپرسورهای اسکرال در تناژ تبرید پایین، راندمان بالا و عمر مفید بیشتری دارند از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

به همین دلیل بهتر است در مینی چیلرها از کمپرسورهای اسکرال استفاده کنیم، ولی در چیلرها همانطور که گفتیم ۵ نوع کمپرسور داریم:

  1. روتاری
  2. سانتریفیوژ
  3. اسکرال
  4. اسکرو
  5. پیستونی

پس به این نتیجه رسیدیم که در مینی چیلرها از کمپرسور اسکرال استفاده می‌شود ولی در چیلرها بسته به نیاز میتوان از دیگر کمپرسورها استفاده کرد.

تفاوت چیلر و مینی چیلر از لحاظ تناژ تبرید

یکی از اساسی‌ترین تفاوت‌های چیلر و مینی چیلر همانطور که از نام آن‌ها مشخص است ظرفیت خنک کاری آن‌ها است، معمولا ظرفیت تن تبرید مینی چیلرها بین ۲ تا ۱۲ تن تبرید است و اگر نیاز بالاتر بود میتوانیم از چیلر استفاده کنیم؛ البته امروزه مینی چیلرهایی تولید میشوند که ظرفیت بالاتری هم دارند ولی پیشنهاد متخصصین این حوزه اینست که بهتر است به جای استفاده از مینی چیلرهایی با ظرفیت بالاتر از چیلر استفاده کنند.

برای دوستانی که با مفهوم تن تبرید آشنا نیستند میتوانید به مقاله تن تبرید چیست و چگونه باید آن را محاسبه کرد؟ مراجعه کنید تا اطلاعات تکمیلی بدست آورید.

تفاوت چیلر و مینی چیلر از نظر انواع کندانسور

کندانسور یکی از قطعات مورد استفاده در چیلر است که در فرآیند سرمایش بعد از کمپرسور قرار می‌گیرد که مایع مبردی که به حالت گاز (گاز فریون) تبدیل شده را تبدیل به مایع می‌کند؛ کندانسورها دو دسته‌اند آب خنک و هوا خنک، بعضی از کندانسورها به صورت هوایی کار میکنند، بعضی هم با استفاده از برج خنک کننده توسط آب خنک میشوند.

در چیلرها هم از کندانسور هوا خنک (هوایی) استفاده میشود و هم آب خنک اما در مینی چیلرها به دلیل ظرفیت کمتر فقط از کندانسور هوا خنک استفاده می‌شود، چرا که همانطور که اشاره شد در مدل آب خنک نیاز به برج خنک کننده داریم که استفاده از آن در مینی چیلر ممکن نیست.

مقایسه قطعات چیلر و مینی چیلر

تمام قطعات چیلر و مینی چیلر با هم یکی هستند و فقط یک تفاوت جزئی دارند و آن هم اینست که پمپ آب سرد و منبع انبساط در چیلر بیرون از دستگاه هستند ولی در مینی چیلر همگی به صورت یکپارچه در داخل سیستم قرار دارد.

قطعات مینی چیلر و چیلر

ما در آسا تهویه سعی کردیم تمام تفاوت‌های اساسی مینی چیلر و چیلر را بررسی کنیم ولی خیلی از افراد این تصور را دارند که چیلر و مینی چیلر یک تفاوت دیگر با هم دارند و آن هم نحوه اتصال این دو دستگاه به فن کویل و هواساز است. ولی این باور اشتباه است و این دو دستگاه از نظر نوع اتصال تفاوتی با هم ندارند و کاملا شبیه به یکدیگر هستند.

نحوه اتصال به فن کویل و هواساز

در اولین حالت شما از هواساز استفاده می‌کنید و سرمایش ایجاد شده توسط چیلر از طریق کانال کشی انتقال پیدا میکند، در حالت دوم شما میتوانید یونیت‌های فن کویل را در بخش‌های مختلف محیط مد نظر خود نصب کنید و سپس سرمایش ایجاد شده را به کویل‌های سیستم فن کویل برسانید تا فن‌ها این سرمایش را به محیط انتقال دهند. مطمئنا در حالت دوم شما توانایی کنترل دستگاه را دارید و قابلیت این را دارید که دمای هر بخش را با توجه به نیاز تنظیم کنید.

اما بهتر است برای بررسی دقیق‌تر چیلر و مینی چیلر به تفاوت آن‌ها در مصرف برق بپردازیم:

تفاوت چیلر و مینی چیلر از نظر مصرف برق

ما در این بخش حتما سعی می‌کنیم تا این دو دستگاه را از لحاظ مصرف برق بررسی کنیم ولی برای اینکه درک بهتری نسبت به این موضوع داشته باشید باید بدانید که مقایسه‌ ای که از آن صحبت میکنیم در حالت صورت تمام بار محاسبه میشود. که در انتها به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

مطمئنا باید بدانید که مینی چیلرها نسبت به چیلرها برق بیشتری مصرف می‌کنند چرا که چیلرها معمولا دارای چندین کمپرسور هستند، برق مصرفی قابل کنترل است و بستگی به شرایط دارد ولی مینی چیلرها همیشه در حالت تمام بار فعال هستند و بیشتر برق مصرف می‌کنند.

استفاده از چیلر این قابلیت را به شما میدهد تا در واحدهای مسکونی هر واحد مسکونی کنترلی نسبت به برق مصرفی خود داشته باشد ولی در مینی چیلرها این قابلیت وجود ندارد، البته امروزه ابزاری به بازار عرضه شده به نام Energy Meter که با اندازه‌گیری شاخص‌هایی مثل دبی آب و دمای آبی ورودی و خروجی میزان مصرف برق هر واحد را میسنجد که این مشکل را حل میکند.

مقایسه هزینه نگهداری چیلر و مینی چیلر

از لحاظ فنی تعمیر مینی چیلر و چیلر تفاوتی ندارد ولی هزینه تعمیر و نگه‌داری مینی چیلر از چیلر مرکزی بیشتر است؛ علاوه بر این تعمیر مینی چیلر نیاز به زمان بیشتری هم دارد.

نکته بسیار مهم: معمولا در مجتمع‌ها که تعداد زیادی واحد مسکونی دارند قابلیت استفاده از مینی چیلر نیست چرا که مینی چیلر فضای زیادی را اشغال میکند.

خرید چیلر یا مینی چیلر؟!

ما در تلاش هستیم تا در شرکت آسا تهویه بتوانیم بهترین انتخاب را برای مشتریان عزیز فراهم کنیم و در این مقاله هم سعی کردیم تا چیلر و مینی چیلر را از همه جوانب با هم مقایسه کنیم ولی اینکه کدامیک بهتر است همانطور که خودتان هم مطالعه کردید به فاکتورهای بسیار زیادی بستگی دارد و بهترین راه برای انتخاب و خرید درست مشورت کردن با افراد متخصص در این حوزه است و ما در شرکت آسا تهویه آماده ارائه مشاوره رایگان در همه زمینه‌های تهویه مطبوع هستیم.

در نهایت امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید و لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما و دیگر علاقه‌مندان به اشتراک بگذارید.

۵/۵ - (۲۴ امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از

4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سارا اسماعیلی
1 سال قبل

واقعا مقاله بسیار کاملی درباره چیلر و مینی چیلر بود دمتون گرم

زهرا شمعی
1 سال قبل

واقعا خیلی کاربردی بود

4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

فرم زیر را پر کنید
تا کارشناسان ما
با شما تماس بگیرند