چیلر خانگی یکی از انواع چیلر در ابعاد کوچک است که مشابه چیلر هوا خنک عمل می‌کند، چیلر خانگی یا همان مینی چیلر می تواند به انواع واحدهای فن کویل متصل شود تا بتواند سرمایش و گرمایش را برای هتل، ویلا، آپارتمان، دفتر و غیره تأمین کند.

چیلر خانگی چیست و برای چه فضاهایی مناسب است؟

چیلر خانگی (مینی چیلر خانگی) شباهت زیادی به چیلرهای هوا خنک دارد که در صورتی که قصد داشته باشیم آن ها را مقایسه کنیم باید بگوییم این سیستم از چیلرهای هوایی کوچک‌تر است که در این مدل مهندسین به دلیل فضای کمتر منبع انبساط و پمپ را داخل دستگاه قرار داده‌اند. از مینی چیلر برای مساحت‌های ۱۵۰ تا ۳۰۰ متر استفاده میشود و برای فضاهای بزرگ‌تر از چیلر مرکزی که با این مثال شما تفاوت آن را کاملا بهتر درک کردید.

طرز کار چیلر خانگی

در این دستگاه پمپ و منبع انبساط نیز در داخل چیلر قرار گرفته و نیازی به لوله کشی به موتورخانه و پمپاژ آب از آنجا نیست، طرز کار چیلر خانگی از نظر سیکل تبرید و فرآیند آن هیچ تفاوتی با چیلر معمولی ندارد. نصب این دستگاه در آپارتمان و ویلاها بسیار متداول است، این مدل از چیلر معمولاً ظرفیت برودتی بسیار کم و ابعاد کوچک تری نسبت به بقیه انواع چیلر دارند و به گونه ای طراحی می‌شوند که تقریباً تمام تمام اجزای سیستم سرمایشی درون آن قرار می‌گیرند.

طرز کار چیلر خانگی

ظرفیت سرمایش این دستگاه ها از ۲ کیلووات تا حدود ۳۰ کیلووات می‌تواند باشد. از نظر ساختمان،  انواع چیلرهای خانگی در دو نوع یکپارچه و دو پارچه طراحی می‌شوند.

اگر قصد خرید یک سیستم تهویه مطبوع دوگانه را دارید که هم سرمایش و هم گرمایش خانه را انجام دهد؛ استفاده از چیلر خانگی یکی از بهترین گزینه ها است، به همین دلیل در این مطلب به نحوه عملکرد و راه اندازی این محصول پرداخته می‌شود.

اجزای اصلی چیلرهای خانگی

مشابه سایر چیلرها در این محصول نیز اجزای اصلی شامل موارد زیر می‌باشد:

در چیلر خانگی، اواپراتور معمولاً در دو نوع مبدل صفحه ای و فین و لوله می‌باشند. وظیفه این مبدل سرد کردن آب است و برای بهینه سازی عملکرد اطراف اواپراتور با عایق حرارتی پوشانده می‌شود.

این قسمت مهم ترین جزء دستگاه چیلر آپارتمانی است و کار متراکم سازی سیال را انجام می‌دهد. کمپرسور اسکرال متداول ترین کمپرسور تبرید مورد استفاده در چیلر خانگی است، از مهم ترین مزایای این نوع کمپرسور سروصدای کمتر، بهره وری زیاد و استهلاک کمتر آن نسبت به سایر کمپرسورها است.

کندانسور مورد استفاده در چیلر آپارتمانی در اغلب موارد شبیه چیلر هوا خنک است؛ نبود آب برای خنک کاری نیاز به برج خنک کننده را از بین می‌برد.

برای نظارت بر عملکرد اجزای مختلف چیلر خانگی و کنترل آنها در کنار این چیلر از تابلو برق استفاده می‌شود.

 سرمایش و گرمایش با چیلر خانگی

برای سرمایش فضاهای مسکونی با ابعاد بزرگ برای مثال بیش از ۱۲۰ متر مربع استفاده از چیلر خانگی گزینه بسیار هوشمندانه ای است، به طور کلی می‌توان گفت که چیلرهای آپارتمانی و خانگی از نظر عملکرد سرمایشی بسیار قدرتمند تر از اسپلیت ها و داکت اسپلیت های گازی عمل می‌کنند. با توجه به ظرفیت کمپرسور مورد استفاده در این محصول می‌توان این سیستم را برای سرمایش واحدهایی با مساحت بیش از ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر مربع نیز به کار برد.

 سرمایش و گرمایش با چیلر خانگی

بسیار مهم است که انتخاب ظرفیت کمپرسور مینی چیلر با در نظر گرفتن نیاز کاربر و مساحت خانه انجام شود. در صورتی که در هر اتاق از یک فن کویل استفاده شود؛ می‌توان با قرار دادن ترموستات و سنسور دما در هر اتاق، دمای اتاق را جداگانه تنظیم و کنترل کرد. این ویژگی، هم به راحتی بیشتر افراد داخل خانه کمک می‌کند و هم مصرف انرژی را به شدت کاهش می‌دهد.

در چیلر خانگی با وصل کردن جریان آب گرم بویلر یا پکیج به فن کویل ها می‌توان محیط داخلی را گرم کرد و دیگر نیازی به استفاده از شوفاژ نیست. فن کویل ها به دلیل استفاده از فن برای انتقال حرارت بهتر، نسبت به شوفاژها بهینه تر هستند. حداقل یکی از دو مورد پکیج یا بویلر در هر ساختمانی موجود است و برای گرمایش چیلر خانگی نیاز به خرید هیچ تجهیزات جدیدی نیست.

یکی از موضوعات بسیار مهم درباره چیلرهای خانگی اینست که اکثر شرکت‌ها به دو دلیل از کمپرسورهای روتاری یا اسکرال استفاده می‌کنند که عبارتند از:

۱- در چیلرهای خانگی از یک کمپرسور استفاده میشود و اگر اینورتر را در مسیر مدار آن قرار دهیم طول عمر آن به دلیل کاهش دفعات خاموش و روشن شدن، افزایش می‌یابد و دستگاه شما عمر بالاتری دارد.

۲- دلیل دوم که در چیلرهای خانگی از این کمپرسور اسکرال و روتاری استفاده میشود هم بسیار ساده است؛ معمولا برای ظرفیت‌های پایین از این نوع کمپرسورها استفاده میشود.

داکت اسپلیت رقیب اصلی چیلر خانگی!

در مقالات مختلف آسا تهویه اشاره کردیم که برای فضاهای با مساحت بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر معمولا بهترین راهکار استفاده از چیلر مرکزی است که این دستگاه همراه با فن کویل برای هدایت سرمایش و گرمایش به داخل محیط و دیگ آب گرم در موتورخانه یا پکیج آب گرم برای تامین گرمایش استفاده میشود ولی برای مساحت‌های کمتر از مقدار بیان شده دو انتخاب داریم:

۱- داکت اسپلیت

۲- چیلر خانگی

خوب طبیعتا قیمت چیلر بیش‌تر از داکت اسپلیت است و ممکن است شما را ترغیب کند تا آن را انتخاب کنید ولی در نهایت سعی کنید از یک متخصص در این زمینه مشاوره بگیرید تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

 

تنظیم دمای چیلر خانگی

بطور کلی تمام مدل های چیلر یک ترموستات در داخل خود دارند که می‌توان این ترموستات را به داخل اتاق ها (معمولاً پذیرایی یا هال) منتقل کرد. روش دیگر این است که ترموستات داخل مینی چیلر در پشت بام یا تراس قرار گیرد. برای راحتی بیشتر، توصیه می‌شود که کابل کشی ترموستات به داخل خانه انجام شود و کنترل دما از داخل اتاق ها صورت گیرد.

تنظیم دمای چیلر خانگی

روش تنظیم دما به این صورت است که ابتدا به وسیله ترموستات یا ریموت کنترل، دما بر روی یک عدد مشخص ست (set) یا تنظیم می‌شود. متناسب با دمای ست (set) شده در ترموستات و آب برگشتی از فن کویل ها، چیلر تحت بار سرمایشی قرار می‌گیرد. اگر مثلاً دمای چیلر خانگی بر روی ۱۵ درجه سانتیگراد ست (set) شده باشد.

با رسیدن دمای آب برگشتی از فن کویل ها به ۱۴ الی ۱۵ درجه سانتیگراد چیلر خاموش می‌شود. ترموستات، در واقع، روند قبلی چیلر را متوقف کرده و کمپرسورها را از مدار خارج می‌کند؛ در اصطلاح فنی سیستم ترموستات می‌کند.

بنابراین، معیار اصلی در تنظیم دمای مینی چیلر ها، دمای آب برگشتی از فن کویل است. زمانی که آب برگشتی از فن کویل ها یک یا دو درجه سانتیگراد بالا رود، یکی از کمپرسورها وارد مدار می‌شود و با افزایش اختلاف دما، کمپرسورها به ترتیب وارد مدار می‌شود.

البته در چیلرهای آپارتمانی معمولاً از یک یا نهایتاً دو کمپرسور استفاده می‌شود، اگر اختلاف دمای آب برگشتی از فن کویل ها و دمای ست شده به بیش از ۱۰ درجه سانتیگراد برسد، مینی چیلر اخطار یا ارور (error) می‌دهند. ارور یا اخطار سیستم چیلر خانگی به این دلیل است که سیستم در حال عملکرد مداوم است ولی اختلاف دمای ست شده ترموستات و آب برگشتی از فن کویل ها در حال افزایش است.

در این شرایط، چیلر خانگی این اختلاف دما را به وجود دورریز، نشتی ها یا اتلاف حرارتی نسبت می‌دهد.

راه اندازی چیلر خانگی

 مینی چیلر قابل نصب بر روی پشت بام، تراس و حیاط می‌باشد. انتخاب محل مناسب برای نصب به فاکتورهای مختلف مثل سلیقه کاربر، دسترسی راحت تر و غیره بستگی دارد. محل نصب باید طوری باشد که سیستم تهویه هوا به بهترین شکل انجام گیرد و در صورت امکان جهت قرارگیری کندانسور و خروج هوا هم جهت با بادهای منطقه ای باشد، در جانمایی دستگاه رعایت حال همسایگان هم مد نظر است.

دستگاه و هوای گرم خروجی نباید برای همسایگان مزاحمت ایجاد کند. به منظور حفظ بهره وری سیستم، چیلرهای خانگی نباید در معرض تابش مستقیم خورشید باشند، یکی دیگر از موارد مهم برای نصب این مدل، امکان دسترسی برای تعمیر و سرویس می‌باشد. همچنین، برای تخلیه آب اواپراتور در فصول سرد یا زمان تعمیر، وجود کفشوی در نزدیکی چیلر خانگی لازم است.

راه اندازی چیلر خانگی

بکارگیری چیلر خانگی در تراس یک راهکار مناسب برای کاهش طول لوله کشی مینی چیلر به فن کویل می‌باشد. این روش در آپارتمان های مسکونی بسیار کاربرد دارد. با کاهش طول لوله ها، مسیری که لوله ها در معرض محیط بیرون قرار دارند کوتاه تر شده و با کاهش طول مسیر، انتقال حرارت از لوله ها کمتر شده؛ در نتیجه اتلاف حرارتی کاهش می‌یابد.

اما از طرفی ممکن است فضای تراس برای قرار دادن چیلر خانگی کافی نباشد یا فضای مفیدی برای استفاده در تراس باقی نماند. در این شرایط بهترین محل بریا نصب چیلر خانگی پشت بام می‌باشد. همچنین صدای چیلر خانگی قرار گرفته در تراس می‌تواند باعث آزار ساکنان منزل شود.

به هر حال، در صورت تمایل به استفاده از چیلر خانگی در تراس، باید جریان هوای کافی وجود داشته باشد، به همین دلیل، معمولاً برای تراس چیلر طوری طراحی می‌شود که کندانسور و محل خروج هوا به صورت افقی قرار گیرد.

نصب فنی چیلر آپارتمانی و خانگی

برای نصب چیلر خانگی بر روی پشت بام، باید عوامل مختلفی را در نظر گرفت. مورد اول جهت وزش باد در طول روز و تشخیص مکان بهتر بر روی پشت بام از نظر شدت باد است. مورد دیگر که بر کارآیی چیلرهای خانگی تأثیر می‌گذارد، نزدیکی چیلرها به همدیگر بر روی پشت بام است.

بنابراین، نصب تعداد بالای مینی چیلرها در یک ساختمان، نیازمند مدل سازی های کامپیوتری و بررسی کامل شرایط ساختمان می‌باشد. تمام عوامل محیطی مثل باد و فاصله چیلرها باید در مدل سازی در نظر گرفته شود.

برای نصب تجهیزات این دستگاه ها با پیچیدگی خاصی روبرو نمی‌شویم. ابتدا باید یک لوله آب رفت و برگشت از چیلر به فن کویل ها وصل شود و عایق کاری لوله ها طوری باشد که اتلاف گرما به محیط بیرون به حداقل برسد. موضوع مهم دیگر تأمین برق برای دستگاه چیلر خانگی است که شامل ایجاد تابلو برق، وصل کردن اتصالات لازم به تابلو برق است.

در صورتی نیاز به توان بالاتر از ۸ کیلووات، تهیه امکانات لازم برای استفاده از برق سه فاز الزامی می‌باشد. دو موضوع لوله کشی به فن کویل ها و تأمین برق مشائل اساسی و پیش نیاز های یک سیستم چیلر خانگی هستند.

چرا چیلر هوا خنک؟

همانطور که اشاره کردیم مینی چیلر یا همان چیلر خانگی جزو چیلرهای هوا خنک به حساب می‌آید، ما در مقاله تفاوت چیلر آب خنک و چیلر هوا خنک به صورت مفصل درباره نحوه عملکرد چیلرهایی هوایی آب خنک صحبت کردیم که اگر علاقه داشتید میتوانید آن را مطالعه کنید ولی صرفا برای اطلاع در مینی چیلر کندانسور جایگذاری شده در دستگاه توسط فن و هوای اطراف خنک میشود ولی اگر از نوع آب خنک بود نیاز به برج خنک کننده داشت!

چیلر آپارتمانی و خانگی تک فاز

تکنیسین ها و متخصصان شرکت آسا تهویه اقدامات لازم برای تأمین برق و اتصالات مربوط به تابلو برق چیلر تک فاز را انجام می‌دهند، سپس با استفاده از ریموت کنترل و ترموستات چیلر روشن می‌شود، احتمال اینکه که چیلر تک فاز و خانگی شما در ابتدای کار ارور (error) دهد، زیاد است.

شرکت آسا تهویه یکی از قدیمی‌ترین و قوی‌ترین پیشروها در زمینه تولید و پخش انواع چیلر خانگی است که شما میتوانید به راهنمایی گرفتن از تکنسین‌ها ما بهترین انتخاب را داشته باشید.

هزینه نگهداری و تعمیر چیلر خانگی

معمولا هزینه نگهداری و تعمیر دستگاه‌های چیلر خانگی بالا نیست چرا که این سیستم‌ها زیاد پیچیده نیستند و تعمیرکار یا تکنسین باید چک لیست ساده‌ای را بررسی کند و از همین رو نگران هزینه‌های چیلر آپارتمانی نباشید.

درباره نصب چیلر آپارتمانی هم اشاره شد که این موضوع هم پیچیدگی خاصی ندارد و شما فقط نیاز دارید تا یک متخصص لوله‌های مینی چیلر را نصب کند و به راحتی از آن استفاده کنید.

خرید چیلر خانگی در تهران

بنابراین، تا یکی دو ساعت بعد از نصب، تیم خدمات شرکت به بررسی و رفع اشکالات چیلر می‌پردازند و ارورها را برطرف می‌نمایند. همچنین تکنیسین ها چیلر خانگی را تا دمای ست شده تحت بار قرار داده و انجام مرحله عمل کردن ترموستات و خارج شدن کمپرسور را آزمایش می‌کنند، جهت خرید انواع چیلر و نصب آن با ما در ارتباط باشید، ما در سریع ترین زمان ممکن در خدمت شما هستیم.

در این مقاله چیلر خانگی چیست تلاش کردیم تا شما را با این دستگاه آشنا کنیم و اگر قصد استفاده از آن را داشتید بدانید که برای چه کاربری‌ها و چه مساحت‌هایی مناسب است و امیدوارم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید؛ لطفا نظرات و تجربیات ارزشمند خود در این زمینه را با ما و دیگر علاقه‌مندان به سیستم  تهویه مطبوع به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره چیلرهای خانگی

در بخش سوالات متداول قصد داریم تا به سوالات اساسی شما پاسخ‌های کوتاه بدهیم تا در سریعتر به جواب خود برسید.

چیلر خانگی برای چه فصلی مناسب است؟

استفاده و کاربری چیلر خانگی هم برای فصل سرما است هم فصل گرما چه که در تابستان آب سرد تولید شده توسط مینی چیلر به وسیله فن کویل به محیط هدایت میشود و در فصل زمستان هم آب گرم تولید شده پکیج به واسه فن کویل به محیط هدایت میشود.

چیلر خانگی برای چه مساحت‌ و ظرفیت‌هایی استفاده می‌شود؟

همانطور که اشاره کردیم برای فضاهای کوچک تا ۳۰۰ متر میتوان از چیلر آپارتمانی استفاده کرد و این دستگاه‌ها از ۳ تا ۱۰ تن تبرید در بازار عرضه می‌شوند.

قیمت چیلر خانگی

در دنیای تهویه مطبوع قیمت هر دستگاه به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد و چیلرهای خانگی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و با توجه به قیمت قطعات استفاده شده، نوع کاربری و مساحت ساختمان و تجهیزاتی که برای نصب آن نیاز است میتواند متغییر باشد.

مزایای چیلر خانگی چیست؟

معایب چیلر خانگی چیست؟

تماس با ما

۴.۶/۵ - (۴۳ امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از

18 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محتشمی
3 سال قبل

بسیار عالی

امیر
2 سال قبل

طولانی اما مفید مرسی

مهتاب
1 سال قبل

با سلام ممنون از مطالب خوبتون در زمینه چیلر خانگی

نیکونیا
1 سال قبل

سلام آپارتمان ما ۱۷۰ متر مربع و با کولر آبی خنک میشه شما میتونید بدون خرابی چیلر نصب کنید؟

mohammad
1 سال قبل

پس از نصب امکان جا ب جایی موتور چیلر هست؟

مصطفی احمدی
1 سال قبل

با سلام خدمت شرکت چیلر اگر برای تان اهمیت دارد وبه دست مدیر شرکت برسد اینجانب مصطفی احمدی دستگاهی را درست کرده ام با یک نمونه موفقعیت امیز که هم خنک کننده هوا است به مانند کولر وهم دود وگازهای گلخانه ای را خنثی کرده منظور همان دود بخاری منازل پکژ وشومینه های گاز سوز واگر بخواهید با امنیت کاری وتولید با شرکت شما قرار داد می بندم‌ شماره تماس ۰۰۹۸۹۰۵۶۶۳۶۸۰۷

شیما
1 سال قبل

واقعا محتوای جذاب و عالی بود

امیر
1 سال قبل

سلام وقت بخیر من میخوام سیستم گرمایش راه اندازی کنم شیرهای داخل داکت بستم لازم هست کار دیگه انجام بدم؟

سهیلا
10 ماه قبل

سلام ایا میشه چیلر رو در روز روشن وشب که هوا خنک بود خاموش کرددستگاه خاموش کردن دستگاه در اپارتمان میباشد

ابراهیمی
10 ماه قبل

در منزل ما ،مینی چیلر با ظرفیت ۶ تن نصب است. مساحت آپارتمان ۱۷۴ متر. متاسفانه مصرف برق در تابستان ۱۴۰۱ ، تقریبا ماهانه ۳ میلیون بوده . آیا چاره ای برای کاهش مصرف داره ؟

سمیه غلامی
5 ماه قبل

سلام روز بخیر
ما در یک ساختمان ۶ طبقه (۲۴واحدی) ساکن هستیم که سیستم سرمایش و گرمایش ساختمون به وسیله چیلر هست اما اخیرا به دلیل مشکلاتی که به وجود آمده (هزینه تعمیر و سرویس بالا و همینطور نشتی آب از پشت فن کویل و خرابی دیوار)تصمیم به جمع آوری سیستم و جایگزین کردن سیستم های گرمایشی و سرمایشی دیگه گرفتن .به نظر شما اینکار درسته و اینکه چه سیستم جایگزینی رو پیشنهاد میدید

18
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

فرم زیر را پر کنید
تا کارشناسان ما
با شما تماس بگیرند