مقایسه چیلر جذبی و تراکمی موضوع این مقاله از سایت شرکت فنی مهندسی آسا تهویه سپند میباشد، پیشرفت تکنولوژی موجب شده که تجهیزات و سیستم های متنوعی برای تهویه هوا طراحی و تولید شوند؛ یکی از این سیستم های تهویه مطبوع دستگاهی به نام چیلر است؛ چیلر در واقع گرما را از محیطی گرفته و با انتقال به محیط دیگر موجب تغییرات در هوا می شود.

آشنایی اولیه با دستگاه چیلر

در پاسخ به سوال چیلر چیست؟ باید بگوییم به لحاظ مکانیکی چیلر ماشینی است که با استفاده از یک سیکل ترمودینامیکی موجب می شود که از یک سیال مبرد گرما رد شود، این گردش هوا در مبدل موجب می شود که آب مورد استفاده خنک شود،  به طور کلی می ‌توان چیلر را همان پمپ انرژی که آب سرد ایجاد می ‌کند معرفی کرد.

آشنایی اولیه با دستگاه چیلر 

چیلرها در دو نوع جذبی و تراکمی طراحی و تولید می ‌شوند، این دو مورد علاوه بر وجه اشتراک های بسیاری که دارند با هم تفاوت هایی نیز دارند، برای مقایسه چیلر جذبی و تراکمی ما گزینه های مختلفی را مد نظر قرار می دهیم، دسته بندی چیلر بر اساس سیکل عملکرد آن ها می باشد، برای مقایسه چیلر جذبی و تراکمی و درک بهتر آن در ابتدا لازم است با هریک به طور مفصل آشنا شوید.

حتما بخوانید: تفاوت چیلر آب خنک و چیلر هوا خنک

ویژگی های منحصر به فرد چیلر تراکمی

چیلر تراکمی عمل سرمایش را بر اساس تراکم گاز مبرد انجام می دهد. نحوه فعالیت این نوع چیلر به این صورت است که ابتدا با افزایش فشار گاز توسط کمپرسور وارد کندانسور می شود. از دست دادن حرارت موجب می شود که گاز به مایع تبدیل شود. پس از این مرحله و از طریق شیر انبساط  دما کاهش یافته و با فشار بالا وارد اپراتور می شود. آب که در مجاورت با اپراتور قرار می گیرد در نتیجه چیلر آب سرد تولید می کند.

جدول مقایسه چیلر جذبی و تراکمی

چیلر جذبی

چیلر تراکمی

فقط جهت اقلیم‌ های خشک با رطوبت نسبی پایین امکان نصب در همه اقلیم‌ های (خشک و مرطوب)
استفاده در ظرفیت‌ های برودتی متوسط و بالا استفاده در همه ظرفیت‌ های برودتی
هزینه اولیه خرید نسبتا بالا هزینه خرید اولیه نسبتا پایین
هزینه تعمیرات و نگهداری بالا هزینه تعمیرات و نگهداری مناسب
تعداد کم تعمیرکار و قطعات یدکی در دسترس بودن تعمیرکار و قطعات یدکی
کاربری در تهویه مطبوع کاربری تهویه مطبوع و صنعتی
نیاز به آب جهت خنک‌ک اری کندانسور عدم الزام در نیاز به آب جهت خنک‌ کاری کندانسور
دمای عملکردی بالای صفر دمای عملکردی بالای صفر و زیر صفر
ابعاد بزرگ ابعاد متنوع
مصرف برق پایین مصرف برق بالا
مصرف گاز بالا عدم نیاز به سوخت گاز طبیعی
مصرف زیاد آب توسط برج خنک‌ کننده مصرف کم آب توسط برج خنک‌ کننده
عدم امکان کنترل ظرفیت سرمایشی امکان کنترل ظرفیت سرمایشی

چیلر تراکمی از  اجزای مختلفی تشکیل شده است که مهمترین آنها عبارتند از:

همه چیز درباره چیلر جذبی

نحوه کار این نوع چیلر با چیلر تراکمی تقریبا یکسان است، تفاوتی که در نحوه عملکرد آن ها وجود دارد می تواند روش متفاوت جهت افزایش فشار گاز از طرف اپراتور به کندانسور باشد، وجود مایعی مانند لیتیوم بروماید موجب جذب بخار آب پس از اپراتور می شود، در این مرحله به وسیله پمپ آب و محلول مایع جذب کننده را انتقال می دهند، در انتها با گرم شدن محلول و بخار شدن آب محلول وارد کندانسور می شود.

این نوع چیلر نیز قسمت های مختلفی دارد که از مهمترین آنها می توان به مولد بخار، کندانسور، تنظیم کننده شیر انبساط اپراتور، تابلو‌برق و درزگیر اشاره کرد، حال با تعریف این دو می توانیم  مقایسه چیلر جذبی و تراکمی را بهتر انجام دهیم.

به طور کلی چیلر جذبی بهتر است یا تراکمی؟

برای مقایسه این دو دستگاه و اینکه چیلر جذبی بهتر است یا تراکمی؟ باید موارد مختلفی را مد نظر قرار دهیم، تفاوت قیمت، هزینه مصرف انرژی، توان مصرفی و همچنین نوع انرژی مصرفی می توانند از این گزینه ها باشند.

بر اساس کاربری و نوع راهبری می‌ توان گفت که انواع چیلرها  که از نوع تراکمی بسیار ساختار ساده تری دارند، با توجه به اینکه گاز الکتریکی سیستم فشرده سازی را انجام می دهد می توان گفت کنترل بیشتری بر روی فرایند دارد و می‌ توان با تغییراتی موجب افزایش راندمان شد.

در طرف مقابل چیلرهای جذبی در حالت نیمه بار با افت راندمان مواجه می شوند؛ همچنین این مدل هزینه و زمان بیشتری جهت راه اندازی خواهند داشت، برای تنظیم مشعل با توجه به وقت گیر بودن و استفاده از آنالیزور گاز، ما به فرد متخصص نیاز داریم.

به طور کلی چیلر جذبی بهتر است یا تراکمی؟

مقایسه و بررسی عملکرد و میزان مصرف

با توجه به اینکه چیلرهای ابزوربشن تولید برودت را با کمک حرارت انجام می دهند لذا با حجم بسیار عظیمی از حرارت در ماشین مواجه می شویم. برای رهایی از این گرما نیاز داریم که از سیستم آب خنک استفاده کنیم، این عمل و تامین آب به وسیله برج های خنک کن انجام می پذیرد.

بررسی نحوه محاسبه ظرفیت چیلرهای جذبی و تراکمی نشان از تفاوت‌ هایی در عملکرد این دو چیلر دارد، در چیلرهای جذبی در حالت عدم وجود بار می توانیم مصرف انرژی را به صفر برسانیم، این در حالی است که با وجود فناوری های مدرن و استفاده از آن ها در چیلر تراکمی این قابلیت در سیکل تبرید تراکمی وجود ندارد.

در بررسی قیمت این دو چیلر باید بیان کنیم ‌که چیلر جذبی دو نوع شعله غیر مستقیم و شعله مستقیم دارد. چیلرهای تراکمی دارای دو نوع تراکمی آب خنک و چیلر تراکمی هوا خنک هستند. این چیلر با انرژی الکتریکی قابلیت کارایی دارد. به لحاظ قیمت نوع تراکمی قیمت به مراتب کمتری از نوع شعله مستقیم چیلر جذبی دارد.

و در پایان باید بدانید که از لحاظ مصرف هزینه نیز تفاوت هایی وجود دارد، در چیلر تراکمی کمپرسور تنها با جریان الکتریسیته قابلیت کارایی دارد، منابع انرژی چیلر جذبی می تواند آبگرمکن خورشیدی، موتور دیزل و حرارت اضافی یا تولیدی باشند، با توجه به اینکه چیلر تراکمی تنها با برق کار می کند هزینه بالاتری خواهد داشت. این در حالی است که چیلر جذبی در مقایسه با کمپرسورهای تراکمی مصرف برق پایین تری خواهند داشت.

 مقایسه مصرف آب و انرژی 

چیلرهای جذبی به جهت آب مورد نیاز برای دفع حرارت در آبزوربر علاوه بر کندانسور نیاز به آب مصرفی بیشتری دارند، با توجه به این شرایط خطوط انتقال آب سایز، پمپ سیرکولاسیون و برج خنک کننده می توان گفت که مصرف آب در چیلر جذبی به مراتب از چیلر تراکمی بیشتر است.

 مقایسه مصرف آب و انرژی 

با توجه به تفاوت در جنس انرژی مصرفی، باید یک ظرفیت نمونه را در نظر بگیریم؛ با این حال بررسی های نشان می دهد که برای تولید سرما در چیلرهای جذبی انرژی بیشتری نیاز داریم. ضریب عملکرد پایین چیلر جذبی علت اصلی این موضوع است؛ با توجه به توضیحات ارائه شده و مقایسه چیلر جذبی و تراکمی می ‌توانیم به راحتی نتیجه بگیریم که چیلر جذبی بهتر است یا تراکمی.

مشاوره با شرکت فنی مهندسی آسا تهویه سپند

بررسی آیتم ها نشان می دهد که استفاده از چیلر تراکمی به خصوص در مدل های مینی چیلر با توجه به عملکرد مناسب و هزینه پایین تر می تواند گزینه کاربردی تری باشد، با این حال در برخی مکان ها مانند مجاورت با شعله آتش یا گرمای بازیافت شده از یک فرایند می ‌توان از چیلر جذبی استفاده کرد.

چیلر جذبی انرژی حرارتی را که در حال اصلاح شدن است با عمل سرمایش به خوبی بهینه می کند، در بقیه حالات بهره بردن از چیلر تراکمی می‌ تواند گزینه بهینه تر و به صرفه تری جهت استفاده باشد؛ جهت کسب اطلاعات بیشتر درمورد مقایسه این دستگاه ها و همچنین خرید میتوانید از طریق شماره تلفن های درج شده در سایت با ما در تماس باشید.

 

تماس با ما

۴.۹/۵ - (۲۲ امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از

6 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
راحله
2 سال قبل

ممنونم ازتون بابت جدولی که قرار دادید خیلی مفید و خلاصه بود

علی
2 سال قبل

بین دیگر مقالاتی که خوندم این تکمیل تر از بقیه بود تقریبا مرسی

ثنم
2 سال قبل

خدا قوت به شما که مقالات خوبی منتشر می کنید

علیرضا
2 سال قبل

جذاب تکمیل و روون بود دستتون درد نکنه بابت زمانی که میزارید

علیرضا
2 سال قبل

با توجه به این که چیلر تراکمی فقط مصرف برق بالا داره و مزایای دیگش خیلی بیشتر از چیلر جذبی شما کدوم رو پیشنهاد می کنید ؟

6
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

فرم زیر را پر کنید
تا کارشناسان ما
با شما تماس بگیرند