کندانسور یکی از قطعات استفاده شده در سیستم تهویه مطبوع است ولی امروز قصد داریم بیشتر درباره این قطعه صحبت کنیم؛ کندانسور نام‌های دیگری نیز دارد، این دستگاه را چگالنده یا دستگاه تقطیر نیز می‌نامند که در ادامه متوجه خواهید شد دلیل این نامگذاری چیست؟

همانطور که در مقالات دیگر نیز اشاره کردیم ۴ فرآیند اصلی در چرخه تبرید تراکمی وجود دارند که عبارتند از:

سیکل چرخه تبرید

برای اینکه ما برودت تولید کنیم نیاز داریم تا با استفاده از این چرخه تبرید استفاده کنیم، کندانسور نیز یکی از این وظایف را بر عهده دارد.

مروری بر فرآیندها در چرخه تبرید

اگر کمی در سیکل تبرید عمیق شویم میبینیم که مبرد گرما را از هر سیالی می‌گیرد و در بخش اواپراتور مبرد این گرما را جذب کرده و به بخار تبدیل میشود، سپس این مبرد که تغییر فاز به حالت گاز داده وارد کمپرسور شده و فشار آن افزایش می‌یابد یا در اصطلاح فشرده میشود و به کندانسور می‌رود، در کندانسور این گاز با دمای بالا و فشار زیاد گرمای خود را دفع کرده و دوباره به حالت مایع در می‌آید تا دوباره در سیکل فعال شود.

ما در مقاله تفاوت کندانسور و اواپراتور به صورت جزئی به این موضوع اشاره کردیم و اگر علاقه داشتید به صورت جزئی‌تر در جریان تفاوت‌های این دو دستگاه قرار بگیرید میتوانید آن را مطالعه کنید.

تعریف کندانسور و وظیفه آن

ما سعی کردیم با بررسی سیکل تبرید کمی مفهومی‌تر متوجه وظیفه کندانسور یا چگالنده شویم، پس کندانسور وظیفه دارد که مایع مبردی که از حالت مایع به حالت گاز تبدیل شده و در کمپرسور فشار آن نیز افزایش یافته است را به حالت مایع برگرداند یا به اصطلاح فنی‌ها عمل کندانس یا میعان در این قطعه اتفاق می‌افتد. از همین رو نام این قطعه را کندانسور گذاشته‌اند.

حال تصور کنید که چقدر کیفیت این سه قطعه میتواند در چرخه تبرید مهم باشد و راندمان دستگاه شما را افزایش دهد، پس حتما باید در انتخاب دستگاهی که از این سه قطعه تشکیل شده است دقت کنید و ما همیشه در آسا تهویه پیشنهاد می‌دهیم که حتما با یک متخصص اهل فن مشورت کنید تا انتخاب درست و دقیقی داشته باشید.

بررسی انواع کندانسور و عملکرد آن‌ها

کندانسورهای دستگاه‌های تهویه مطبوع متفاوتی بر اساس عملکرد و نحوه قرار گیری در دستگاه تا به امروز تولید شده است که عبارتند از:

  1. کندانسور آبی یا آب خنک
  2. کندانسور هوا خنک یا هوایی
  3. کندانسور تبخیری
  4. کندانسور مایکروچنل

کندانسور آب خنک یا آبی

ما در مقاله تفاوت چیلر آب خنک و چیلر هوا خنک سعی کردیم تا کمی درباره این موضوع صحبت کنیم ولی در این بخش از مطلب به صورت مبسوط توضیح خواهیم داد که کندانسور آب خنک یا آبی چیست؟

ما توضیح دادیم که وظیفه کندانسور در چرخه تبرید تراکمی اینست که گرمای مبرد را از آن گرفته تا مبرد دوباره از حالت گاز به مایع تبدیل شود و در سیستم جریان یابد، کندانسور آب خنک این گرما را توسط آب از مایع مبرد میگیرد.

یکی از ویژگی‌های آب اینست که که ظرفیت گرماگیری آب نسبت به هوا بیشتر است و از همین رو میتوان گفت کندانسورهای آب خنک مزیت بارزی در مقایسه با نوع هوا خنک خود دارند البته نمیتوان به همین فاکتور بسنده کرد و باید به صورت کلی این موضوع را بررسی کرد ولی در این نوع کندانسورهای آب خنک مبردی که به حالت گاز تبدیل شده و فشار بالایی دارد توسط لوله‌هایی میان آب قرار میگیرد و گرما توسط آب جذب میشود.

ولی کندانسورهای آب خنک نیز انواعی دارند که عبارت است از:

که در این بخش برای اینکه بهتر با انواع کندانسورهای آب خنک یا کندانسور آبی آشنا شوید آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

کندانسور آب خنک پوسته و کویل (شل اند کویل)

در این مدل از کندانسورهای آب خنک مایع مبرد وارد پوسته میشود و از لابلای کویل‌های پرده دار آب خنک رد میشود تا آب خنک گرما را از مبرد بگیرد به این نوع کندانسور آبی که گرما از مبرد در داخل پوسته و با عبور از کنار لوله‌های آب خنک گرفته میشود مدل کندانسور آب خنک پوسته و کویل گفته میشود البته قابل توجه است که در بعضی از مدل‌ها کویل‌ها پره دارند چون میتواند انتقال حرارت بهتری داشته باشد.

کندانسور پوسته و کویل

کندانسور آب خنک دو لوله‌ای (دابل پایپ) Tube In Tube

کندانسور آبی مدل دو لوله‌ای یکی از ساده‌ترین روش‌های جذب گرما از مایع مبرد است در این حالت  دو لوله در داخل همدیگر قرار دارند و مایع مبرد در لوله داخلی قرار دارد و لوله خارجی که در پیرامون لوله داخلی قرار دارد آب سرد در آن قرار دارد که باعث میشود گرمای مبرد به آب سرد انتقال داده شود؛ به دلیل سادگی این مدل معمولا از آن برای پروژه‌های کوچک و فضاهای در مقیاس کم استفاده میشود چون راندمان بالایی ندارند.

کندانسور دو لوله‌ای

کندانسور آب خنک پوسته و لوله (شل اند تیوب)

یکی از بهرین کندانسورهای آبی مدل پوسته و لوله است که اصطلاحا به آن شل اند تیوب نیز گفته میشود در این مدل از انواع کندانسور که جزو پر استفاده‌ترین و معمول‌ترین مدل‌ها است مایع مبرد از داخل پوسته عبور میکند و در چندین مرحله با لوله‌های آب سرد روبرو میشود که باعث کاهش دمای مبرد میشوند، علاوه بر این کمی از دمای مبرد به محیط نیز داده میشود که باعث شده راندمان این دستگاه برای پروژه‌های با مقیاس‌های مختلف مناسب باشد.

معمولا برای نصب لوله‌های U شکل در این مدل از بفل برای نگهداری آن‌ها در پوسته استفاده میشود که جنس این بفل‌ها معمولا از پلاستیک یا تفلون است، در گذشته از فلزات مختلفی برای این کار استفاده میشد و به دلیل خوردگی و تبادل یونی این آلیاژ مناسب بفل‌ها نبود از همین رو دیگر از فلز برای آن‌ها استفاده نکردند.

کندانسور پوسته و لوله

کندانسور آب خنک شل اند تیوب معمولا به صورت افقی طراحی میشوند همانطور که در شکل مشاهده میکنید.

در این بخش سعی کردیم تا به صورت مفصل کندانسور آب خنک یا کندانسور آبی را با هم بررسی کنیم و در ادامه به بررسی دو نوع دیگر کندانسور خواهیم پرداخت.

کندانسور هوا خنک یا هوایی

در این مدل از کندانسورها معمولا از هوا برای خنک کردن و دفع دمای مبرد استفاده میشود ولی در مکانیزم میتوان این کندانسورها را به دو دسته تقسیم کرد در مدل اول شما مبرد را در جریان هوا به صورت طبیعی قرار میگیرد ولی در حالت دوم به صورت اجباری هوا را در کنار لوله‌های مبرد قرار میگیرد تا دما را از این مایع دفع کند.

کندانسور هوا خنک برای جریان طبیعی هوا

همانطور که از نام این روش مشخص است مایع مبرد در لوله‌ها در معرض جریان طبیعی هوا قرار دارد و از این طریق گرمای مبرد جذب میشود ولی کاملا مشخص است که در این روش راندمان بالایی نداریم و کندانسورهای هوا خنک با جریان طبیعی هوا را بزرگ‌تر میسازند تا سطح مقطع تبادل دما در این دستگاه بیشتر باشد تا توان برطرف کردن نیاز سیستم را داشته باشد.

کندانسور با جریان طبیعی هوا

نام دیگر این دستگاه کندانسور هوایی با جریان اتمسفریک است.

کندانسور هوا خنک با جریان اجباری هوا

در این مدل از کندانسورها یک دمنده یا Fan هوا را به صورت پرفشار از بین لوله‌های مسی (برای انتقال دمای بهتر) که حاوی مایع مبرد هستند عبور میدهد تا همان فرآیند کاهش دمای مبرد انجام شود و این مایع دوباره به چرخه تبرید تراکمی باز گردد و وظایف خود را مرتبا انجام دهد.

نام دیگر کندانسور هوایی با جریان اجباری نیز کندانسور هوا خنک با مکش اجباری است.

کندانسور هوا خنک با جریان اجباری هوا

کندانسور هوا خنک با جریان اجباری هوا راندمان بیشتری نسبت به مدل با جریان طبیعی هوا دارد.

مطمئنا تا اینجا با کندانسور آب خنک و هوا خنک و انواع آن‌ها آشنا شدید و می‌رسیم به سومین مدل کندانسورها یعنی کندانسور تبخیری:

کندانسور تبخیری

کندانسور تبخیری در اصل ترکیبی از کندانسور هوا خنک و چگالنده آب خنک است در این مدل همانطور که در شکل مشاهده میکنید مایع مبرد در درون کویل‌ها قرار دارد و آب به صورت آب پاش بر روی این لوله‌ها میریزد و از طرفی فن‌های دمنده هوا را به صورت اجباری از بین لوله‌ها عبور میدهند که همین دو عامل باعث کاهش دمای مایع مبرد میشود.

کندانسور تبخیری

کندانسور مایکروچنل

تکنولوژی مایکروچنل قدیمی است ولی از این روش امروزه در اروپا برای تهیه و تولید کندانسور استفاده میشود. در چگالنده مایکروچنل به جای مس از آلومینیوم استفاده میشود که هم قیمت ارزان‌تری دارد و هم در بازار به صورت فراوان وجود دارد استفاده میشود، فقط یکی از ایرادات کندانسورهای مایکروچنل اینست که هیچ حفاظی ندارند و به ضربه حساس هستند و ضربه ای کوچک میتواند ایجاد اختلال در کل کندانسور شود.

البته راندمان پایین هم میتوان یکی از معایب کندانسورهای مایکروچنل محسوب کرد.

ما در بخش مقالات آسا تهویه حتما به صورت اختصاصی و مفصل درباره این نوع کندانسورها صحبت خواهیم کرد.

تاثیر شرایط آب و هوا در انتخاب کندانسور

ما در این مقاله سعی داریم تا با بررسی و مقایسه انواع کندانسورها، اطلاعات مهمی را در اختیار شما قرار دهیم تا در صورتی که نیاز به خرید دستگاه تهویه مطبوع داشته باشید بتوانید تصمیم مناسبی بگیرید ولی تمام این اطلاعات مهم هستند و لازم است بدانیم کافی نیستند!

شما نیاز دارید حتما با یک مشاور و اهل فن این حوزه مشورت کنید چرا که حتی فاکتورهایی مانند شرایط آب و هوایی هم در انتخاب کندانسور دستگاه تاثیر دارند.

چه فاکتورهای در انتخاب دستگاه کندانسور دخیل هستند؟

اگر تا به این جا با ما همراه بوده باشید، کاملا متوجه تاثیرگذار بودن موارد بالا هستید و در ادامه توضیحاتی خواهیم داد که به صورت شفاف نشان دهند که چه فاکتورهای آب و هوایی میتواند در انتخاب کندانسور دستگاه تهویه مطبوع تاثیرگذار باشد.

دست آخر هم قیمت نیز یکی از فاکتورهایی است که همیشه در انتخاب سیستم تهویه مطبوع تاثیرگذار است.

تعمیر و نگهداری کندانسور

همانطور که در جریان هستید اشاره کردیم که مبرد بعد از خروج از اواپراتور، وارد کمپرسور شده و مایع مبرد که تبدیل به گاز شده فشرده و متراکم میشود و در ادامه به سمت کندانسور حرکت میکند؛ یکی از دغدغه‌های مهندسین اینست که به دلیل فشار بالایی مبرد ممکن است نشتی ایجاد شود که در مدل هوا خنک احتمال رخ دادن این اتفاق بیشتر از مدل آبی یا آب خنک است و در نهایت میتواند حتی به دستگاه چیلر نیز آسیب وارد کند.

مواردی که باید در تعمیر و نگهداری کندانسور به آن توجه داشت در دو مدل آب خنک و هوا خنک کمی متفاوت است ولی ما در آسا تهویه مواردی که باید به صورت جداگانه در هر دستگاه تحت نظر داشته باشیم را برای شما علاقه‌مندان آماده کرده‌ایم.

نکات مهم در نگهداری صحیح کندانسور آب خنک

۱- رسوب زدایی کردن کندانسور در بازه زمانی مشخص

۲- بررسی عملکرد فلوسوئیچ ها

۳- بررسی عملکرد سختی گیر

نکات مهم در نگهداری صحیح کندانسور هوا خنک

۱- بررسی آمپر برق مصرفی فن‌ها در کندانسور

۲- شستشوی کندانسور با آب فشار بالا (شما میتوانید از کارواش برای این کار استفاده کنید)

قیمت کندانسور

با توجه به توضیحات فوق متوجه شدیم که یکی از مهم‌ترین ارکان چرخه تبرید تراکمی، قطعه کندانسور است؛ از همین رو باید در انتخاب دستگاهی که از این قطعه در آن استفاده شده است بسیار مهم است چرا که این قطعه جزو گران‌ترین قطعات سیستم‌های تهویه مطبوع است.

ولی در نظر داشته باشید که قیمت کندانسورهای آب خنک از کندانسورهای هوا خنک ارزان تر است.

شما برای آگاهی بیشتر درباره قیمت کندانسور میتوانید با کارشناسان مجموعه آسا تهویه در ارتباط باشید.

سخن پایانی

اینکه شما از بین انواع مختلف کندانسور یا چگالنده از کدامیک استفاده کنید کاملا بسته به شرایط شما دارد و باز هم پیشنهاد میکنیم که در نهایت با یک متخصص مشورت کنید تا شما را بهترین شکل ممکن راهنمایی کند. در نهایت از شما سپاسگذاریم که تا انتها با ما در این مطلب همراه بودید و آرزوی بهترین‌ها را برای شما عزیزان داریم.

لطفا نظرات و تجربیات ارزشمند خود را با ما و دیگر علاقه‌مندان این حوزه به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره کندانسور

در بخش سوالات متداول این مطلب قصد داریم تا سوالاتی که ممکن است برای هر فرد درباره کندانسور پیش بیایید را با هم بررسی کنیم.

کندانسور چیست به زبان ساده؟

کندانسور یکی از قطعات چرخه تبرید تراکمی است یا به زبان ساده مبدل حرارتی است که وظیفه آن تبدیل فاز مبرد تبدیل شده به گاز پر فشار به مایع است که در اصل گرما را از مبرد می‌گیرد.

انواع کندانسور بر اساس نحوه عملکرد

کندانسورها بر اساس نحوه عملکرد به چهار دسته تقسیم می‌شوند:

بررسی قیمت کندانسورها

مقایسه قیمت انواع کندانسور باید بر اساس شرایط مختلف سنجیده شود ولی کندانسور آب خنک از کندانسور هوا خنک ارزان تر است.

 

۴.۹/۵ - (۸ امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از

6 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شهاب گرمساری
1 سال قبل

بسیار مطلب جامع و مفیدی بود خدا وکیلی دمتون گرم

گیسو
1 سال قبل

چقدر ساده و روان توضیح داده بودید مرسی از آسا تهویه

فرهاد زیرکی
1 سال قبل

چقدر کندانسور قطعه مهمیه و ما نمیدونستیم!

6
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

فرم زیر را پر کنید
تا کارشناسان ما
با شما تماس بگیرند