در این مقاله از سری مقالات آسا تهویه قصد داریم تا تفاوت‌های بین چیلر آب خنک و هوا خنک را با هم بررسی کنیم تا شما بتوانید متوجه شوید که این دو چیلر که امروزه به صورت زیاد به عنوان سیستم‌های تهویه مطبوع مورد استفاده قرار میگیرند چه تفاوت‌هایی با هم دارند پس تا انتها با ما همراه باشید.

امروزه متاسفانه باور نادرستی وجود دارد که تصور میکنند به دلیل نام گذاری چیلر آب خنک از آب برای برودت استفاده میکند و چیلر هوا خنک نیز از هوای خنک که این باور کاملا غلط و اشتباه است چرا که تفاوت این دو مدل در نوع کندانسور آن‌ها است که در ادامه به صورت خیلی کامل و جامع به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

 

نیاز به چیلر آب خنک

مسئله کم آبی امروزه تبدیل به یکی از مشکلات جامعه جهانی تبدیل شده است که هنوز راهکاری درست و جامع برای آن پیدا نشده است. سیستم‌های تهویه مطبوع امروزه از آب زیادی برای مطبوع کردن هوای محیط استفاده میکنند و بحث تفاوت چیلر هوا خنک و آب خنک با این موضوع در ارتباط است ولی فعلا بهتر است در ابتدا تعریف دقیقی از چیلر داشته باشیم.

تفاوت چیلر آب خنک و چیلر هوا خنک

بانک جهانی اعلام کرده است که تعداد افرادی که خطر کم آبی متوجه این افراد است به ۲ میلیارد نفر می رسد و این تعداد در ۶۵ سال آینده به ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون نفر خواهد رسید.

مقایسه کامل چیلرهای هوا خنک و آب خنک

چیلرها به دلیل قابلیت تولید آب خنک در نرخ جریان بالا ، و ظرفیت برودتی بالا به عنوان سیستم‌های تهویه مطبوع مرکزی نامیده می شوند. چیلرها تولید آب خنک می کنند و این آب خنک با گردش در هواسازها و فن کویل ها و ایجاد هوای مطبوع مورد استفاده قرار می گیرد.تمامی ساختمان‌ها گرمای زیادی تولید می کنند که این گرما به منظور ایجاد هوای مطبوع برای افراد داخل و کارکرد درست ماشین های بخش صنعتی باید به وسیله سیستم تهویه مطبوع مناسب از ساختمان خارج شود. این گرما می تواند به وسیله خورشید، نفرات داخل ساختمان، تجهیزات الکتریکی و…. تولید شود.

چند نوع چیلر تراکمی داریم؟

در نوع کندانسور هواخنک، از هوای بیرون جهت خنک سازی و چگالش گاز مبرد گرم شده  و در نتیجه تبدیل آن به حالت مایع فشرده استفاده میشود .این کندانسور هواخنک هم می تواند بر روی چیلر به صورت یکپارچه، نصب باشد و یا حتی به صورت جداگانه در محیط خارج و در هوای آزاد نصب شود. به هر حال هر دوی این کندانسورها (به صورت یکپارچه و یا جداگانه) گرما را ازچیلر به محیط بیرون انتقال می دهند. در نوع کندانسور آب خنک، گرما به وسیله آب موجود در برج خنک کننده دفع شده و باعث چگالش مبرد می شوند.

به زبان ساده تر ما دو توع کندانسور داریم:

وظیفه کندانسور در فرآیند برودتی چیلر چیست؟

کندانسور در ساختار چیلرهای تراکمی دقیقا بعد از کمپرسور قرار دارد و وظیفه آن اینست که مبرد که به صورت گاز است را بگیرد و با گرفتن گرما از مبرد آن را به مایع تبدیل کند؛ در این مسیر اگر شما از کندانسورهای هوا خنک استفاده کنید، کندانسور به وسیله هوای محیط گرمای مبرد را میگیرد و آن را از گاز به مایع تبدیل میکند.

ولی اگر از کندانسور آب خنک استفاده کنیم، این دستگاه با استفاده از کولینگ تاور یا همان برج کننده از آب برای این فرآیند استفاده میشود.

ساختار تشکیل دهنده چیلرهای تراکمی

  1. کمپرسور چیلر
  2. کندانسور چیلر تراکمی
  3. شیر انبساط
  4. اواپراتور

حال می خواهیم درباره سیستم چیلر آب خنک توضیح دهیم تا شما بتوانید دیدگاه بازتری نسبت به این محصول داشته باشید.

معرفی انواع کندانسور هوا خنک (هوایی)

اگر قصد داشته باشیم یک تعریف ساده از کندانسورهای هوایی داشته باشیم باید بگویم که یک مبدل حرارتی هستند که دسترسی مستقیم به هوای بیرون دارند تا همانطور که گفتیم از آن برای کاهش گرمای مبرد و تبدیل آن از گاز به مایع استفاده کنند.

انواع مختلفی از کندانسورهای هوایی وجود دارد که در این بخش سعی داریم تا با هم انواع مختلف کندانسور هوا خنک را بررسی کنیم.

۱- کندانسورهای مایکروچنل

در کندانسورهای مایکروچمل جنس تیوب از آلومینوم است و تیوب‌ها روی هم به صورت موازی قرار دارند فضای بین تیوب‌ها را پروه‌های آلومینومی که به صورت مواج هستند پر کرده‌اند؛ اگر دقت کنیم از دیدگاه ساختار تفاوتی بین کندانسورهای قبلی (قدیمی) و مایکروچنل‌ها نیست اما خوب مشخص است که این نسل جدید کندانسور راندمان بیشتر، صدای کمتر ، ابعاد کمتر و شارژ مبرد کمتری نیاز دارند.

۲- کندانسورهای فین تیوب

این کندانسورها در اصل به عنوان مبدل حرارتی مورد استفاده قرار میگیرند؛ لوله‌های تشکیل دهنده این دستگاه از مس ساخته شده که با پره‌های از جنس آلومینوم فین شده‌اند، البته در بعضی از موارد این گره‌ها میتوانند از جنس مس هم باشند ولی بیشتر شرکت‌ها از پره آلومینومی استفاده میکنند.

ما در بخش‌های قبلی توضیح دادیم که مبرد بعد از خروج از کمپرسور وارد کندانسور میشود در این مدل فن، هوا با حجم زیاد را به سمت پره‌ها پرتاب میکند و طرفی ضریب انتقال حرارت در این کندانسور بالا است و گرمای مبرد از این طریق از دست میرود و به مایع تبدیل میشود.

معرفی کندانسور آب خنک

عملیات تبدیل مبرد از گاز به مایع و در اصطلاح گرفتن گرما از مبرد در این مدل کندانسور توسط آب انجام میشود. آب وارد کندانسور میشود و گرمای مبرد به آن انتقال می‌یابد؛ آب گرم شده مجددا برای خنک شدن به برج خنک کننده انتقال داده میشود.

چیلرهای آب خنک را معمولا در موتورخانه قرار میدهند و ارتباط آن‌ها با کولینگ تاور یا برج خنک کننده از طریق ولوله کشی است.

خیلی از متخصصین حوزه تهویه مطبوع اعتقاد دارند که راندمان کاری چیلرهایی با کندانسور آب خنک تقریبا دو برابر چیلرهایی با کندانسور هوا خنک است.

چیلر آب خنک

در چیلر آب خنک بعلت استفاده از برج خنک کننده در انتقال گرما به محیط خارج، بازده بیشتری نسبت به چیلر هوا خنک دارد و با توجه به صرفه جویی انرژی که دارند، برای مجتمع های بزرگ تجاری و اداری، مسکونی، بیمارستان ها و مانند آن در مدت نسبتا کوتاهی هزینه های اضافی نسبت به سیستم‌های تهویه مطبوع دیگر حذف می کنند؛ و داشتن برج خنک کننده یکی از مزایایی است که می تواند چیلر آب خنک را از چیلر معمولی متمایز می کند.

البته استفاده از کندانسور آب خنک در مناطقی که آب و هوای مرطوبی دارند اشتباه است چرا که برج خنک کننده وظیفه خنک کردن کندانسور را دارد و به همین دلیل استفاده از چیلر آب خنک در مناطق مرطوب اشتباه است چون راندمان کمی دارند.

مزایای استفاده از چیلر آب خنک چیست؟

خیلی از افراد چیلرهای معمولی را ترجیح می دهند و آن هم به خاطر سایز کوچک چیلرهای معمولی است که به نسبت چیلر های آب خنک اشغال می کنند ولی نکته این جالست که چیلر آب خنک کارایی بیشتری نسبت به چیلرهای دیگر دارد و اگر کسانی می خواهند در ساختمان خود چیلر بگذارند بهترین انتخاب چیلرهای آب خنک است.

تفاوت چیلر آب خنک و چیلر هوا خنک

حال می خواهیم درباره چیلرهای معمولی صحبت کنیم تا شما بتوانید که چیلرهای معمولی چه ساختاری دارند و چگونه کار می کنند و در نهایت با مطالعه این مقاله در قسمت مقالات آسا تهویه بتوانید فرق چیلر آب خنک و چیلر های معمولی را بفهمید و بتوانید درست انتخاب کنید.

چیلر های هوا خنک

معمولا اگر در مکانی که می خواهید از چیلر استفاده کنید و در آن مکان زیبا شناسی مهم است و دسترسی به آب کم است انتخاب ما باید چیلرهای هوا خنک باشد زیرا بسیار مفیدتر است ولی هم در چیلر هوا خنک و هم چیلر آب خنک هر دو برای اینکه بتواند دما را انتقال دهند نیاز به هوا دارند تا در نهایت دما را انتقال دهند.

تفاوت چیلر آب خنک و چیلر هوا خنک

یکی از تفاوتهای مهم چیلر آب خنک برای کاهش دما از توسط برج خنک کننده دما را توسط اسپری آب به علاوه جریان هوای محیط استفاده می کنند ولی در چیلرهای هوا خنک فقط از جریان هوا استفاده می کنند.

به صورت معمول چیلرهای آب خنک ارزان تر و پر کاربردتر از مدل های مختلف خنک کننده ها است ولی یک ایراد بسیار بزرگ دارند و آن هم مصرف بیش از حد آب است.

متاسفانه خیلی از افراد اعتقاد دارند که چیلرهای هوا خنک کارایی لازم را ندارند زیرا در گذشته زیاد کارایی خوبی داشته اند و همین موضوع موجب ذهنیت بد خیلی از افراد در این حوزه و انتخاب چیلرهای هوا خنک شده است ولی این موضوع را باید در نظر گرفت که در دو دهه گذشته دنیای چیلرهای هوا خنک بسیار رشد کرده است و کارایی این چیلرها نیز افزایش بسیار زیادی داشته است.

برای اینکه در آخر این مقاله بتوانیم بین این دو یکی ار انتخاب کنیم میتوانیم تفاوت چیلر آب خنک و هوا خنک را از چندین جایگاه بررسی کنیم.

ما از نظر ساختاری و عملکردی به صورت کامل چیلرهای هوا خنک و آب خنک را با هم مقایسه کردیم ولی میتوانیم این دو را از دیدهای مصرف آب، و نگهداری نیز بررسی کنیم.

بررسی چیلر هوا خنک و آب خنک از نظر مصرف آب

خوب بسیار مشخص است که در چیلرهای آب خنک، آب تبخیر میشود و مصرف آب دارد ولی در چیلرهای هوا خنک ما از هوای بیرون سیستم برای کاهش دمای مبرد استفاده میکنیم از همین رو که آب یکی از مایع‌های حیاتی در کره زمین است در مناطقی که با کم آبی روبرو است بهتر است از چیلر هوا خنک استفاده شود.

مقایسه چیلر آب خنک و هوا خنک از نظر نگهداری

درباره نگهداری هم چیلرهای هوا خنک نیاز به نگهداری و مرافبت خاصی ندارد و شما هر چند وت یکبار نیاز دارید تا کویل‌های کندانسور را تمیز کنید ولی در مدل چیلر آب خنک نیاز داریم تا مراقب و نگهداری بیشتری انجام شود چرا که به دلیل جریان داشتن آب میتوانید رسوب در این کویل ها ایجاد شود و روند عملکری چیلر را با اختلال روبرو کند و در نهایت راندمان دستگاه کاهش پیدا میکند.

حال کدامیک را انتخاب کنیم؟

خیلی از افراد برای انتخاب و خرید یک محصول سعی می کنند هزینه اولیه را معیار اصلی خود قرار دهند و خیلی از افراد هزینه نگهداری را و باز هم تعدادی وجود دارند که که هر دو معیار را فاکتور اصلی خود محسوب می کنند ولی نکته ای که وجود دارد این است که اگر هزینه اولیه معیار اصلی باشد شما باید چیلر های هوا خنک را انتخاب کنید ولی اگر کارکرد برای شما مهم تر است باید چیلر آب خنک را انتخاب کنید ولی انتخاب چیلر آب خنک یک مسئله اصلی دارد و آن این است که اگر آب خنک را انتخاب کنید باید این را بدانید که هزینه نگهداری بالا و مصرف زیاد آب را به همراه دارد.

جهت اجرای پروژه های تهویه مطبوع هوا در تهران با محصولات هواساز و چیلر شرکت فنی مهندسی آسا تهویه با ما از طریق شماره تلفن های درج شده در سایت تماس بگیرید.

نتیجه گیری

ما در مجموعه آسا تهویه تلاش می کنیم تا شما مشتریان عزیز بتوانید با آگاهی کامل انتخاب درست و اقتصادی را انجام دهید، اگر باز با تمام توضیحات فوق نتوانستید انتخاب کنید می توانید با مشاوران آسا تهویه تماس بگیرید تا شما را در انتخاب یاری کنند، جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص خرید محصولات هواساز، فن کویل و چیلر با ما در ارتباط باشید.

۵/۵ - (۸ امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از

6 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
احسان
4 سال قبل

با سلام ممنون از راهنمایی های خوبتان

شاهان
3 سال قبل

ممنون از توضیحات ارائه شده پس به نظرتون خرید چیلر هوا خنک به صرفه تر هست ؟

علی تیموری
مدیر
پاسخ به  شاهان
3 سال قبل

سلام و درود
بله طبق توضیحات ارائه شده چیلر هوا خنک به صرفه تر بوده و چیلر آب خنک کیفیت بالاتر خواهد داشت.

زهرا امینی
1 سال قبل

واقعا این توضیحات کافی بود و به زبان خیلی ساده مرسی

6
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

فرم زیر را پر کنید
تا کارشناسان ما
با شما تماس بگیرند