تصور کنید در یک روز بسیار گرم تابستان در خیابان در حال تکاپو هستید تا یک ماموریت کاری را انجام دهید ولی از گرمای بیش از حد هوا کلافه شدید به طوری که تصور میکنید آن روز گرم ترین روز سال در تاریخ کره زمین است.چه چیزی شمارا امیدوار می کند که به مسیرتان ادامه دهید؟ درست است؛ این که می دانید بلاخره قرار است در محل کار یا خانه خود را باز کنید و هوای مطبوع تک تک سلول های بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد. همین حالت را برعکس تصور کنید حالتی که سیستم تهویه هوای مطبوع در زمستان به کمک شما اید و شما را از سرمای استخوان سوز زمستان نجات می دهد.

شما میدانید که دستگاه تهویه مطبوع، خانه یا محل کار شما را در تابستان خنک و در زمستان گرم نگه میدارد؛ ولی تا به حال دقت کردید که چگونه کار میکند؟

دستگاه تهویه مطبوع

نکته جالبی که شاید  آن را ندانید این است که دستگاه تهویه مطبوع شما و یخچال شما به طور کلی عملکرد مشابه دارند. تفاوتشان این است که یخچال فضای کوچک و محدودی را تنها، خنک نگه می دارد ولی دستگاه تهویه مطبوع فضای بزرگتری مثل خانه یا محل کار شما را نه تنها به صورت سرمایش بلکه در یک دمای متعادل نگه می دارد.
اصول کلی فرآیند تولید هوای مطبوع در همه دستگاه ها بر پایه یک قاعده علمی ساده بنا شده است و در ادامه آنچه که باعث تنوع دستگاه های تهویه هوای مطبوع می شود، تنوع ابزارهای مکانیکی در شکل ظاهری آن ها است.
بیایید با هم نگاهی بیندازیم به این که چگونه دستگاه تهویه مطبوع دمای محیط اطراف شما را متعادل نگه می دارد.

عملکرد سیستم تهویه هوا به دو دسته تقسیم می شود:

۱) سرمایشی

به صورت خلاصه دستگاه تهویه هوای مطبوع شما از مواد شیمیایی استفاده می کند که از گاز به مایع تبدیل می شوند و به سرعت به حالت اولیه بر می گردند و بدین ترتیب هوای گرم محیط شما را دریافت می کند و سپس همان هوا را به صورت خنک در محیط پخش می کند.

دستگاه های تهویه مطبوع

به طور کلی پروسه کاری سیستم تهویه هوا مطبوع از ۵ جزء تشکیل می شود

  1. قسمت تبخیر کننده evaporator
  2.  قسمت متراکم کننده Compressor
  3.  کندانسور Condenser
  4.  شیر انبساط ( منبسط کننده هوا ) Expansion valve
  5.  مبرد ( خنک کننده ) Refrigerant

یک اواپرتور اساسا یک سیلندر مبدل حرارتی است که وظیفه آن جمع آوری هوای گرم محیط، از طریق یک گاز خنک کننده ( مبرد ) است، این جزء درواقع به عنوان یک قسمت تبخیر کننده عمل می کند که در این قسمت، مایع خنک کننده گرما را جذب، تبخیر و به گاز تبدیل می کند، تعدادی از گازهای معروف خنک کننده که در سیستم تهویه هوای مطبوع استفاده می شوند عبارتند از هیدروفلورکربن ها ( HFC ) مثل R-410A، هیدروکلرفلورکربن ها (HCFCs ) مثل R-22 و هیدروکربن ها مثل R-290 و R-600A. این گازها گرمای محیط را جمع اوری میکنند و به جزء بعدی که کمپرسور است انتقال میدهند.

کمپرسور

همان گونه که از نامش پیداست، کمپرسور قسمتی است که در آن فشرده شدن گاز خنک کننده اتفاق میفتد. کمپرسور خارج از دستگاه تهویه مطبوع جای گرفته است یعنی قسمتی که بیرون از خانه نصب میشود.

دستگاه تهویه مطبوع

کندانسور

این قسمت گاز متراکم شده را با فشار از کمپرسور دریافت میکند، سپس با گرفتن گرمای گاز و بیرون فرستادن گرما از دستگاه، گاز را دوباره به مایع تبدیل می کند و دوباره وارد چرخه می شود.

شیر انبساط

مایع وقتی از لوله مویی یا شیر انبساط که بین اواپراتور و کندانسور قرار گرفته است، عبور می کند دچار افت فشار شدیدی می شود،که در اثر این افت فشار کمی حالت دو فازی می گیرد و سپس به ابتدای اواپراتور هدایت می شود.

دستگاه تهویه مطبوع
این ها اجزای اصلی سیستم تهویه مطبوع هوا هستند، حال بیایید با هم به چگونگی عملکرد این اجزا با یکدیگر نگاهی بیندازیم، یک دستگاه تهویه مطبوع هوای گرم را از یک فضای مشخص جمع آوری می کند، آن را با کمک یک قسمت مبرد و تعدادی جز دیگر پردازش می کند و سپس هوای سرد را به همان فضا، آزاد می کند. این اساس چگونگی عملکرد همه سیستم های تهویه مطبوع است.

دستگاه مطبوع کننده هوا در تابستان چگونه کار میکنند؟

بسیاری از افراد معتقدند که یک تهویه مطبوع هوا را با کمک دستگاه هایی که در داخل آن قرار دارد تولید می کند و اجازه می دهد تا اتاق را به سرعت خنک نگه دارد. در واقع، این یک تصور غلط است. یک سیستم تهویه مطبوع دستگاه جادویی نیست؛ فقط استفاده از برخی از پدیده های فیزیکی و شیمیایی بسیار کارآمد برای خنک کردن فضا وجود دارد.هوای گرم وارد دستگاه میشود و به قسمت اوا پراتور که حاوی یک مایع خنک کننده است هدایت می شود.

تهویه مطبوع

در آن جا مایع گرما را دریافت میکند و آن را به گاز تبدیل می کند. این گاز خنک کننده وارد کمپرسور می شود در آن جا متراکم شده سپس به قسمت کندانسور رفته و دوباره گرما را از دست داده و به مایع تبدیل می شود. این مایع در اثر عبور از شیر انبساط دچار افت فشار بسیار زیادی می شود که در این صورت حالت دوفازی گاز و مایع می گیرد. این مایع وارد اواپراتور شده و در اثر گرمای محیط تبخیر میشود و باعث سرد شدن هوای محیط می شود.

جهت اجرای پروژه های تهویه مطبوع هوا در تهران با محصولات هواساز و چیلر شرکت فنی مهندسی آسا تهویه با ما از طریق شماره تلفن های درج شده در سایت تماس بگیرید.

۲) گرمایشی

در حالت گرمایش برعکس این اتفاق میفتد یعنی گاز سرد کننده بدون این که گرم شود وارد کمپرسور شده و فشرده میشود سپس به سمت اواپراتور هدایت شده و در آن جا با از دست دادن گرمای خود و گرم کردن لوله های اواپراتور ، باعث گرم شدن محیط می شود، جالب است بدانید که دستگاه های تهویه مطبوع در ابتدا برای راحتی انسان ها ساخته نشده بود بلکه برای از بین بردن رطوبت یک شرکت چاپ در یکی از مرطوب ترین ایالت های آمریکا، به وجود آمده بود!
در تصورمان داریم که روزی سیستم تهویه مطبوع، بخش جدایی ناپذیر هر خانه و شرکتی شود، به طوری که از بهترین و مطبوع ترین هوای ممکن لذت ببریم، جهت کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با محصولات مجموعه آسا تهویه از جمله فن کویل و هواساز با ما در ارتباط باشید.

۳/۵ - (۲ امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

فرم زیر را پر کنید
تا کارشناسان ما
با شما تماس بگیرند