فن کویل یکی از معمول‌ترین و پر استفاده‌ترین سیستم‌های تهویه مطبوع است که امروزه در ایران زیاد استفاده میشود و درباره فن کویل به صورت کامل صحبت کرده‌ایم ولی در این مقاله از سری مقالات آسا تهویه قصد داریم تا شما را با نکاتی بسیار مهم که باید قبل از خرید فن کویل بدانید آشنا کنیم پس تا انتها با ما همراه باشید.

نکات مهم برای خرید فن کویل

این بحث میتواند بسیار پیچیده باشد چرا که شما باید موارد عمومی و فنی متفاوتی را در نظر داشته باشید ولی در این بخش قصد داریم حتی مباحث فنی را هم به صورت ساده و روان با شما علاقه‌مندان به این حوزه در میان بگذاریم.

۱- نوع فن کویل

یکی از اولین مواردی که باید قبل از خرید فن کویل به آن دقت کرد، آن هم اینست که کدام فن کویل برای شما مناسب است که اگر شما انتخاب اشتباهی داشته باشید مطمئنا متحمل ضرر خواهید شد پس باید بدانید که کدام مدل فن کویل برای محیط مد نظر شما مناسب است؟

برای اینکه بدانید دو راه دارید اولی اینکه همه فن کویل‌ها را بشناسید و اطلاعات دقیقی درباره آن‌ها داشته باشید که در این بخش سعی میکنیم که توضیح مختصری درباره انواع مدل فن کویل بدهیم ولی اگر قصد دارید اطلاعات کاملتری داشته باشید به صفحه فن کویل سایت آسا تهویه مراجعه کنید تا اطلاعات تکمیلی را بدست آورید.

ولی راه دوم اینست که حتما قبل از خرید فن کویل با متخصصین این حوزه مشورت کنید و از آن‌ها کمک بخواهید تا در این امر بسیار مهم شما را راهنمایی کنند.

نوع فن کویل

در هر صورت ما در آسا تهویه به شما پیشنهاد میکنیم حتی اگر اطلاعات دقیقی هم درباره فن کویل دارید حتما سعی کنید تا با متخصص مشورت کنید چون مطمئنا تجربه بالایی دارند و محاسبات این افراد درصد خطای بسیار کمی دارد و در نهایت شما سیستم تهویه مطبوع مناسب را انتخاب کرده‌اید.

انواع فن کویل

در این بخش با قصد داریم شما را با انواع فن کویل آشنا کنیم البته فراموش نکنید که در نهایت اصلا ممکن است شما به فن کویل نیاز ندارید و ممکن است سیستم تهویه مطبوع دیگری برای محیط مد نظر شما مناسب است.

فن کویل سقفی دو نوع دارد از نوع سقفی توکار و سقفی روکار که معمولا فن کویل سقفی توکار در ساختمان‌های مسکونی کاربرد زیادی دارد که دلایل مختلفی دارد مثلا اینکه در سقف قرار میگیرد و از لحاظ دیزاین داخلی محیطی را اشغال نمیکند یا اینکه سطح صدای پایینی دارد. که امروزه این دستگاه‌ها فروش زیادی در بازار دارند.

فن کویل‌های کاستی هم دو مدل دارند دو طرفه و چهارطرفه و معمولا از مدل فن کویل کاستی چهارطرفه استفاده میشود چرا که استفاده از این دستگاه برای محیط‌های تجاری و اداری معمول‌تر است؛ چرا که به دلیل اینکه فن کویل‌های کاستی چهار طرفه برای اینکه باد را به چهار جهت هدایت میکنند و باید در وسط سقف قرار بگیرند و در واحدهای مسکونی قرار گرفتن لوستر استفاده از آن‌ها معمول نیست.

یکی از معایب فن کویل‌های زمینی مقدار حجم هوا و صدای دستگاه است که به همین دلیل در مکان‌هایی استفاده میشود که صدای زیاد موجب آزار و اذیت نشود؛ مثلا در لابی‌های هتل‌ها، سوله‌ها، راهروهای پروژه‌های بزرگ، چون این دستگاه‌ها پرتاب باد خیلی خوبی دارند.۷

فن کویل دیواری را میتوان در پروژه‎های مختلف استفاده کرد ولی امروزه استقبال زیادی از این دستگاه نمیشود؛ شاید به خاطر اینست که فضایی را بر روی دیوار اشغال میکند و آن کارایی مناسب را ندارند.

فن کویل زمینی یکی از انواع فن کویل است که شاید در گذشته در مدارس، آموزشگاه‌ها و بانک‌ها مورد استفاده قرار میگرفت ولی امروزه استفاده زیادی از این مدل نمیشود ولی باز با تمام این تفاسیر هنوز هم در تعدادی از پروژه ها از همین مدل استفاده میکنند.

در نهایت همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم میتوانید به صفحه فن کویل سایت مراجعه کنید تا اطلاعات تکمیلی درباره انواع فن کویل و نحوه عملکرد آن‌ها بدست آورید.

الان اطلاعات بیشتری درباره خرید فن کویل دارید و حداقل میدانید که ممکن است چه مدل‌های برای پروژه شما مناسب باشد.

۲- ظرفیت فن کویل

تعیین طرفیت فن کویل یا بار برودتی و حرارتی یکی از مسائلی است که حتما مهندسین و متخصصین این امر باید آن را انجام بدهند و شما نمیتوانید بدون کمک آن را حساب کنید؛ چرا که افرادی که به صورت آکادمیک تحصیل کرده اند باید با فرمول ریاضی و در نظر گرفتن فاکتورهایی مثل:

و موارد دیگر که یک مهندس باید با استفاده از نرم افزارهای موجود در این زمینه ظرفیت مناسب را تخمین بزند البته که روش‌های ساده و سریعی هستند که میتوان به صورت خیلی تخمینی ظرفیت فن کویل را محاسبه کرد.

۳- قطعات استفاده شده در فن کویل

یکی دیگر از نکات بسیار مهم که در هنگام خرید فن کویل باید به آن دقت کرد اینست که شما طبق اطلاعاتی که در بخش فن کویل سایت آسا تهویه بیان کردیم فن کویل از قطعت مختلفی ساخته شده است و باید با مشورت یک فرد متخصص مطمئن شویم که این قطعات از کیفیت بالایی برخوردار هستند و همین موضوع باعث میشود علاوه بر عمر بالای دستگاه، راندمان خوبی هم داشته باشیم.

از همین رو قصد داریم بار دیگر قطعات فن کویل را به صورت مختصر با هم بررسی کنیم.

قطعات فن کویل:

البته موارد فنی دیگری هم هستند که افراد متخصص حتما قبل از خرید میتوانند آن‌ها را لحاظ کرده و بهترین انتخاب را به شما پیشنهاد دهند.

۴- صدای فن کویل

شاید شما هم صدای گوش خراش فن کویل را تجربه کرده باشید از همین رو یکی از عواملی که باید حتما از قبل از خرید فن کویل به آن توجه کرد سطح صدای فن کویل است؛ اگر بخواهیم به صورت فنی این موضوع را ریشه یابی کنیم باید بگوییم هر چقدر فشار استاتیک خروجی فن کویل بیشتر باشد صدای بیشتری نیز تولید میکند.

البته اگر با این موضوع نمیتوانید کنار بیایید سعی کنید از فن کویل‌های سقفی تو کار در پروژه استفاده کنید چرا که این نوع فن کویلها معمولا سطح صدای کمتری نسبت به مدل‌های دیگر دارند.

در مقابل فن کویل‌های داکتی یا کانالی بیشترین سطح صدا را در بین خانواده فن کویل‌ها دارند.

برای اینکه از این موضوع هم مطمئن شوید باز هم نیاز دارید تا با یک فرد متخصص در حوزه تهویه مطبوع مشورت کنید تا شما را بهتر راهنمایی کند.

۵- جنس بدنه فن کویل

معمولا برای اینکه فن کویل طول عمر بالایی داشته باشد نیاز است تا قبل از خرید فن کویل به جنس بدنه آن و یکپارچگی بدنه مطمئن شویم چون جنس بدنه اگر مقاوم باشد مطمئنا با طول عمر رابطه مستقیمی دارد و از طرفی هم یکپارچگی بدنه فن کویل موجب میشود تا با گذشت زمان کمتر به صدا بیوفتد.

۶- قیمت فن کویل

در نهایت هم یکی از مهم‌ترین فاکتورها قیمت است که باید قبل از خرید این موضوع را نیز به شدت پر اهمیت شمرد چون هنوز هم قیمت جزو یکی از اساسی‌ترین فاکتورهای خرید فن کویل است.

مطمئنا هر چقدر قیمت یک فن کویل بیشتر باشد امکانات بیشتری هم دارد و از کیفیت بالاتری برخوردار است پس بهتر است سعی کنید با توجه به بودجه خود سعی کنید یک مورد مناسب را برای خود انتخاب کنید.

در این مقاله از سری مقالات آسا تهویه سعی کردیم تا شما را با نکاتی بسیار مهم که قبل از خرید فن کویل باید به آن‌ها دقت کرد آشنا کنیم و در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتر داشتید، متخصصان شرکت آسا تهویه در ساعات کاری آماده هستند تا به شما عزیزان به صورت رایگان مشاوره بدهند.

 

 

۴.۹/۵ - (۱۲ امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از

4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شایان محبی
1 سال قبل

مرسی واقعا که اینقدر دقیق و کامل توضیح دادید و اینقدر اطلاعات مفیدی در اختیار ما میذارید

زهرا امینی
1 سال قبل

واقعیت من فکر میکنم قیمت خیلی مهمه و بر بقیه فاکتورها سواره

4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

فرم زیر را پر کنید
تا کارشناسان ما
با شما تماس بگیرند