سیستم های تهویه مطبوع هوشمند امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته تبدیل به جز جدایی ناپذیر زندگی انسان ها تبدیل شده است. اگر بخواهیم متوجه شویم که این سیستم ها از چه زمانی پا به عرصه گذاشته اند باید برگریدم به سال ۱۹۰۰ میلادی، زیرا تهویه های مطبوع هوشمند از همان زمان پا به زندگی انسان ها باز کردند.

امروزه تهویه های مطبوع و دیگر وسایلی که از تکنولوژی بهره می برند زندگی انسان ها را بسیار متحول کرده اند و با پیشرفت هر روزه علم زندگی انسان ها را بسیار ساده تر می کند و از طرفی با رشد روز افزون تکنولوژی کارایی این ادوات بیشتر می شود، جهت اجرای پروژه های تهویه مطبوع هوا در تهران با محصولات هواساز و چیلر شرکت فنی مهندسی آسا تهویه با ما از طریق شماره تلفن های درج شده در سایت تماس بگیرید.

تاریخچه سیستم های خنک کننده

انسان ها از همان ابتدا برای اینکه با گرمای تابستان مقابله کنند راهکارهای بسیار زیادی را به کار می گرفتند و اگر بخواهیم مثالی بزنیم می توانیم به رومیان باستان اشاره کنیم، در گذشته ثروتمندان روم باستان برای اینکه با گرما مقابله کنند از سیستم آبرسانی استفاده می کردند و سعی می کردند تا آب را از دیواره ها عبور دهند تا همین آب بتواند محیط را خنک کند، که این روش در نوع خود بسیار کارساز بوده است.

تاریخچه تهویه مطبوع هوشمند

اما اگر بخواهیم تا بهتر و دقیق تر با مفهوم کلمه تهویه مطبوع آشنا شویم نیاز به این داریم که در ابتدا تاریخچه شکل گیری این صنعت بزرگ را بررسی کنیم.

بادبزن های دستی یکی از ادواتی هستند که سالیان سال به عنوان یکی از راهکارهای خنک کردن و مقابله با گرماست که هنوز با توجه به گذر زمان هنوز طرفداران خود را دارد و قدمت این باد بزن های دستی در کشور چین به بیش از ۳۰۰۰ سال پیش باز می گردد و در خاور میانه از برج های خنک کننده استفاده می کنند که در کشور خودمان هم در شهر یزد اکثر ساختمان های قدیمی از بادگیرها برای سیستم تهویه مطبوع استفاده می شده است که البته هنوز هم کارایی خود را دارند.

خوشبختانه امروز با رشد تکنولوژی این روش های قدیمی جای خود را به سیستم های کارآمد داده اند و کار بسیار ساده تر شده است.

اولین سیستم تهویه مطبوع

ما در این مقاله سعی داریم به شما نشان بدهیم که ایده سیستم های تهویه مطبوع از کجا شکل گرفته است و چگونه رشد کرده تا به جایگاه امروز رسده است. امروزه کشورهای پیشرفته از سیستم های تهویه مطبوع هوشمند استفاده می کنند ولی شاید سؤال خیلی از افراد باشد که اولین سیستم تهویه الکترونیکی از چه زمانی ابداع شده است؟

سیستم تهویه مطبوع هوشمند

Willis Carrier اولین شخصی بود که در سال ۱۹۰۲ اولین سیستم بر پایه تکنولوژی را ابداع کرد که با سیستم های سنتی متفاوت بود باز هم شاید سؤال برایتان پیش بیایید که ساز و کار این این نسخه اولیه چگونه بوده است؟

این سیستم هوا را از بین یک سیستم سیم پیچ که با آب خنک احاطه شده است پرتاب می کرده است و همین موضوع باعث خنک شدن هوای محیط می شده است البته این نکته را باید در نظر گرفت که این نسخه ابتدایی ایرادات خود را داشته است ولی در نوع خود انقلابی در این حوزه ایجاد کرده است.

ابداع این نمونه اولیه به چه دلیل بود؟

همگی ما می دانیم هر علتی معلولی دارد یعنی هر اختراعی علتی برای کشف داشته است زیرا آن مشکل تبدیل به دغدغه آن مخترع شده بوده است و به همین دلیل به دنبال حل آن معضل بوده اند و در نهایت منجر به ابداعی شده است که کمک زیادی به بشریت کرده است.

تهویه مطبوع هوشمند

این مورد هم از دیگر موارد مستثنی نیست و این دستگاه بیشتر برای کنترل رطوبت کشف شده است تا کاهش دما، زیرا مشکلی در کارخانه چاپ به وجود آمده است و آن ایراد هم این بوده که رطوبت، کاغذ و جوهر را از بین می برده است و علت این ابداع این بوده است، شاید باور نکنید ولی اگر این اتفاق نمی افتاد شاید ما امروزه از سیستم های تهویه مطبوع هوشمند نمی توانستیم استفاده کنیم.

نکته مهم این جا است که گرما باعث افزایش رطوبت می شود ولی سرما این مشکل را از بین می برد.

در گذشته نه چندان دور هزینه دستگاه های تهویه مطبوع بسیار زیاد بود و همه توانایی خرید این سیستم ها را نداشته اند حتی با توجه به اینکه سیستم های تهویه امروزی نیز از همان سیستم قدیمی با چند تفاوت کوچک بهره می برند ولی در گذشته هزینه آن ها بسیار زیاد بوده است.

سیر تکاملی خنک کننده ها

سیستم های خنک کننده یکی از ارکان اصلی سیستم های تهویه مطبوع سنتی و حتی تهویه مطبوع هوشمند هستند، در زمانی که آب سرد برای استفاده در سیستم های خنک کننده اولیه در دسترس مردم نبود، مردم از مبردهای مختلف استفاده می کردند که می توانستند گرما را در یک فرآیند جذب و تخلیه کنند.

مردم برای سال های طولانی از مبرد ها استفاده می کردند که مبردی که بسیار رایج بود که بعدها دانشمندان متوجه شدند که استفاده از این خنک کنندها باعث آسیب رسیدن به لایه اوزون می شد که R22 جای خود را به خنک کننده های R410A دادند و هنوز هم این مدل رایج است و به شما هم پیشنهاد می دهیم اگر از R22 استفاده می کنید حتما مبرد سیستم خود را عوض کنید.

تهویه مطبوع هوشمند با کارایی بالا

امروزه با توجه به افزایش نیاز کاربران اکثر شرکت ها سعی می کنند تا بالا بردن کارایی سیستم خود بتوانند در مصرف انرژی صرفه جویی کنند که شرکت HVAC با شروع طیف وسیعی از واحدهایی با کارایی بالا کرده است. ولی یکی از دیگر راهکارها افزایش سطح مبدل حرارتی است که امروزه در سیستم های تهویه مطبوع هوشمند نیز از این راهکار استفاده شده است.

برای نشان دادن کارایی سیستم های تهویه مطبوع هوشمند نشانه وشاخصه ای مد نظر گرفته شده است به نام SEER که تمام سیستم ها باید این شاخصه را داشته باشند. که ما در مجموعه آسا تهویه حتما در قسمت مقالات به این موضوع بیشتر می پردازیم.

خرید سیستم تهویه هوشمند

امیدوارم از مطالعه این مقاله که درباره سیر تکاملی تهویه مطبوع هوشمند بوده است لذت کافی را برده باشید، جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص خرید محصولات هواساز، فن کویل و چیلر با ما در ارتباط باشید.

02188503998

۴.۷/۵ - (۴ امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
موسی زاده
1 سال قبل

عالی

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

فرم زیر را پر کنید
تا کارشناسان ما
با شما تماس بگیرند