ما در مقالات گذشته اشاره بسیار زیادی به تهویه مطبوع در محل کار و تهویه مطبوع در فضای کاری داشتیم و به شما نشان دادیم که چگونه می توانید در تابستان ها هوای دلپذیر و مطبوعی داشته باشید یا اینکه چه سیستم تهویه مطبوعی برای منزل شما مناسب تر است؟ و خیلی از سؤالات دیگر مانند این که :

و مقالات بسیار زیاد دیگر که شما می توانید با مراجعه به بخش مقالات مجموعه آسا تهویه، اطلاعات بسیار زیاد دیگری را نیز به دست آورید.

سیستم های تهویه مطبوع در بیمارستان ها

سیستم های تهویه مطبوع آسایش و کیفیت هوا برای بیماران، کارکنان و بازدیدکنندگان بیمارستان فراهم می‌کند. آسایش معمولاً با تنظیم دما، رطوبت و سرعت هوا تعیین می‌شود. کیفیت هوا با تعداد ذرات معلق در هوا (آلی و غیرآلی) تعریف می‌شود. استانداردها و کدهایی برای طراحی سیستم های تهویه مطبوع وجود دارد که سطوح دقیق فیلتراسیون، نرخ های تغییر هوا و هوای بیرون برای رقیق سازی در آن ها لحاظ شده است و برای محیط های مختلف بیمارستان متفاوت است.

سیستم های تهویه مطبوع مراکز بهداشتی در کنار حفظ آسایش افراد بوسیله کنترل دما، سرعت و رطوبت هوا می‌تواند یک محیط پاک و بدون میکروب را برای کمک به راحتی بیماران و جلوگیری از شیوع بیماری ایجاد کند. تهویه مطبوع مراکز بهداشتی درمانی تنها برای تأمین آسایش بیماران و کارمندان نیست و عملکردهای پیچیده و متفاوتی دارد. تجهیزات پزشکی در بیمارستان ها و مراکز درمانی به میزان دما و رطوبت حساس هستند و برای عملکرد دقیق آنها به کنترل کامل کیفیت هوا نیاز است. همچنین نیاز به وجود اتاق هایی با کاربردهای بسیار متفاوت در بیمارستان ها ، پیچیدگی های دیگری به طراحی این سیستم ها اضافه می‌کند.

سیستم های تهویه مطبوع در بیمارستان ها

در بیمارستان ها میزان عوامل بیماری زا بسیار بیشتر از ساختمان های معمولی است. این عوامل با جریان هوا حرکت می‌کنند و در صورت استفاده از تجهیزات تهویه مطبوع معمولی، بسیاری از عوامل بیماری‌زا در کانال های سیستم تهویه جمع می‌شوند و حتی در آن مناطق به تکثیر می‌پردازند. طراحی صحیح یک سیستم تهویه مطبوع از رشد این عوامل بیماری‌زا جلوگیری می‌کند؛ به طوری که بیماران، کارکنان و بازدید‌کنندگان بیمارستان از خطر قرار گرفتن در معرض این عوامل حفظ می‌شوند.

این سیستم ها نباید رطوبت را جذب کنند و تا حدی باید ضد آب و آب گریز باشند؛ جذب رطوبت آن هم در محیط بیمارستانی به معنی ایجاد یک محیط بسیار مناسب برای رشد عوامل بیماری زا است.

کیفیت عملکرد سیستم تهویه مطبوع در طی زمان به مسائل گوناگونی مانند شرایط عملکرد و نگهداری سیستم و فعالیت های ساکنان یک بیمارستان بستگی دارد.

دلایل استفاده از سیستم های تهویه مطبوع بیمارستانی

آسایش

تعریف آسایش برای هر فرد متفاوت است و به نوع لباس، سن، سطح سلامتی، میزان فعالیت، دما رطوبت و سرعت جریان بستگی دارد. برای مثال تقاضا برای دمای پایین به ویژه در اتاق های عمل که در آن ها جراحی های طولانی انجام می‌شود معمول است. جراحان معمولاً دمای زیر ۲۰ درجه سانتی گراد را درخواست می‌کنند.

روپوش، کلاه، دستکش، ماسک و غیره می‌توانند تیم جراحی را بیش از حد گرم کنند.

متاسفانه یکی از مشکلات جانبی دمای پایین در اتاق عمل اثر نامطلوب بر بیمار است. به همین دلیل جراحان خواهان سیستمی هستند که بلافاصله پس از اتمام جراحی، دمای اتاق را به سرعت افزایش دهد. وظیفه طراح سیستم تهویه مطبوع این است که بتواند سیستم را طوری طراحی کند که نیازهای متفاوت افراد و محیط های مختلف را از نظر دما و رطوبت پاسخ دهد.

کنترل عفونت

مهم تر از موضوع آسایش بحث کیفیت هوا است. عفونت های منتقل شده در بیمارستان ها سالانه باعث مرک بسیاری ار افراد می‌شود. طبق بررسی ها کارشناسان معتقدند که انتقال عفونت از طریق هوا حدود ۱۵ درصد عفونت های منتقل شده در بیمارستان را تشکیل می‌دهد. وظیفه مهندسان سیستم های تهویه مطبوع این است که میزان انتقال عفونت از طریق هوای بیمارستان ها را کاهش دهند.

کاهش میزان ذرات معلق

باکتری ها و ویروس ها بر روی ذرات بزرگتر و آئروسل ها سوار می‌نشینند. این ذرات ممکن است ذرات پوست ، گرد و غبار ، ذرات معلق در هوا عطسه / سرفه ، هاگ و حتی حشرات (کنه ها) باشد. سیستم تهویه مطبوع می‌تواند با تهویه مناسب و ورود هوای پاکیزه، چگالی ذرات موجود در اتاق را کاهش دهد. به طور کلی ، هرچه میزان تهویه هوا بیشتر باشد، عفونت ها نیز کمتر می شوند.

از سیستم تهویه مطبوع به عنوان یک روش منطقی برای انتقال هوای کثیف به خارج از بیمارستان استفاده می‌کند. سیستم باید به گونه ای طراحی شود که تمیزترین هوا به اتاق های عمل و سایر مناطق حساس وارد شود ، سپس از طریق اختلاف فشار به مناطق تمیز دیگر منتقل شود و سرانجام از بیمارستان خارج شود.

روش دیگر برای کاهش میزان ذرات معلق ، گردش مجدد و تصفیه هوا از طریق فیلترهای مناسب است. در بسیاری از محیط ها ، هوای فیلتر شده تمیزتر از هوای بیرون است. فیلترهای HEPA بهترین فیلتراسیون را ارائه می دهند و می‌توانند در برابر ۹۹٪ از نفوذپذیرترین ذرات کارآمد باشند. فیلتر MERV 14 نیز حداقل کیفیت لازم را برای اتاق عمل داشته و می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

محیط های ویژه و حساس

انتقال عفونت به محیطی که ذرات به آن وارد می‌شوند نیز بستگی دارد. احتمال ایجاد عفونت به دلیل نشستن ذرات بر روی پوست بسیار کمتر از احتمال عفونت در برخورد ذرات با زخم های باز است.

ابزارهای رساندن هوا پاک و فیلتر شده می‌تواند بر عفونت تاثیرگذار باشد. در محیط های حساس هوا از طریق کانال های مشبک با جریان آرامی وارد اتاق می‌شود؛ هدف انتقال آرام هوا و عدم ایجاد آشفتگی در جریان هوا است. هر پدیده ای که این جریان آرام را بر هم بزند می‌تواند اثرگذاری سیستم تهویه را کاهش دهد. در حالت ایده‌آل، هوا از سقف تأمین می‌شود و از کف خارج می‌شود تا بیمار و کارکنان را با هوای تمیز به آرامی شستشو دهد و هوای کثیف را دفع کند.

مزایای سیستم های تهویه مطبوع بیمارستانی

  1. کنترل دما، سرعت و رطوبت هوا در حد مطلوب برای بیماران، کارمندان و بازدیدکنندگان
  2. کنترل بو و از بین بردن آن
  3.  تصفیه هوای آلوده
  4.  فراهم کردن کیفیت هوای مورد نیاز برای محافظت از بیماران و کارمندان مستعد به بیماری
  5. کاهش و حذف خطر انتقال عوامل بیماری‌زا از طریق هوا

مهم ترین ملاحظات در طراحی سیستم ها تهویه مطبوع بیمارستانی

فیلتراسیون در سطح کامل بسیار مهم است؛ باکتری ‌ها، قارچ‌ ها و ویروس ها بر روی ریزترین ذرات موجود در هوا می‌نشینند و در صورت فیلتراسیون این عوامل جذب فیلتر می‌شود. همچنین با از بین رفتن ذرات موجود شرایط بهتری برای بیماران دارای حساسیت و بیماری تنفسی نیز ایجاد می‌شود.

در سیستم های تهویه مطبوع بیمارستانی منطقه بندی محیط ها با توجه به آسیب پذیری بیماران، جمعیت محیط، آلودگی محیط، در معرض بیماری واگیر بودن و غیره انجام می‌گیرد.

سیستم های تهویه مطبوع در اتاق جراحی

برای اتاق هایی که آلاینده تولید می‌کنند مانند آشپزخانه، توالت و حمام از تهویه با فشار منفی برای مکش هوای آلوده استفاده می‌شود. فشار مورد نیاز برای سیستم تهویه در اتاق ایزوله تنفسی، باید کمی کمتر از راهرو باشد تا از انتقال عفونت جلوگیری شود.

تهویه مطبوع در بیمارستانها

با وجود نکات بالا تصمیم گرفتیم امروز درباره تهویه مطبوع در بیمارستان ها صحبت کنیم یا همان تهویه مطبوع در فضاهای درمانی

تهویه مطبوع در بیمارستان ها یکی از مسائل بسیار مهم و حائز اهمیت است و در کشورهای پیشرفته اهمیت بسیار زیادی برای این موضوع قائل هستند و تلاش می کنند تا بتوانند هوای سالم و پاکیزه ای در محیط بیمارستان داشته باشند؛ زیرا همان طور که می دانید هوای بیمارستان ها به دلیل شرایط خاص بیمارستان ها، اگر این تهویه مناسب انجام نشود می تواند عواقب بدی به همراه داشته باشد.

حفظ هوای سالم و استاندارد مسئله بسیار مهم و با اهیمتی است و مدیران بیمارستان ها باید در حفظ و بهبود هوای بیمارستان ها تدابیر ویژه ای بیندیشند.

تهویه مطبوع در بیمارستانها

آیا سیستم تهویه مطبوع در بیمارستان ها سیستم خاصی است؟

با توجه به شرایط خاص و ویژه ای که بیمارستان ها دارند باید برای این محیط های خاص سیستم های تهویه مطبوع اختصاصی طراحی شود تا بتواند تمام انتظاراتی که نیازهای فضاهای درمانی است را تامین کند.

تهویه مطبوع در سیستم درمانی

شاید تا به امروز فکر نمی کردید که تهویه مطبوع در بیمارستان ها و فضا های درمانی از اهمیت ویژه ای برخورداز باشد و شما باید برای این که اهمیت این موضوع را بیشتر متوجه شوید به ادامه مقاله توجه کنید.

فضاهای درمانی دارای هوای نا مطبوعی هستند که شاید خیلی از افراد از بچگی به یاد دارند که وقتی وارد فضا های درمانی می شدند بوی خاصی به مشام می رسید که شاید به عنوان یک نوستالژی محسوب می شد و هنوز هم این باور وجود دارد ولی در اصل این موضوع کاملا اشتباه است و به دلیل سالم و استاندارد نبودن فضاهای درمانی است.

حال امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی و گسترش آن در حوزه تهویه مطبوع، این معضل حل شده است و راهکارهای بسیار زیادی برای این موضوع کشف شده است و دیگر این بوی نامطبوع حداقل در فضا های درمانی هوشمند و پیشرفته حس نمی شود.

و این نکته که بیمارستان ها فضای خاصی دارند و محیط معمولی نیستند باعث این می شود که اهمیت این موضوع بیش از حد معمول شود، جهت اجرای پروژه های تهویه مطبوع هوا در تهران با محصولات هواساز و چیلر شرکت فنی مهندسی آسا تهویه با ما از طریق شماره تلفن های درج شده در سایت تماس بگیرید.

اهمیت تهویه مطبوع در بیمارستان ها یا فضاهای درمانی

طبق تحقیقات انجام شده در بیمارستان های محلی به شدت رشد و شیوع باکتری ها بسیار رایج است و این بیمای های عفونی و باکتریایی می تواند بسیار خطرناک باشند به خصوص در مورد کودکان، سالمندان و حتی بیماران؛ زیرا این بیماری می تواند برای این افراد خطرناک باشد و جان آن ها را به خطر بیندازد.

بیماری های که عامل آن ها باکتری است از طریق هوا شیوع پیدا می کنند و به راحتی انتقال می یابند و ما با اندیشیدن به راه حل های مناسب، در نهایت می توانیم خطی دفاعی در برابر این معضل ایجاد کنیم به این صورت که با نصب و تعبیه یک سیستم تهویه مطبوع در این فضاهای درمانی بتوانیم جلوی شیوع این بیماری ها را بگیریم.

تهویه مطبوع

یکی از نکاتی که در تهویه مطبوع در بیمارستان بسیار مهم می باشد این است که سیستم تهویه مطبوع در بخش های مختلف، متفاوت است و شما باید استراتژی مشخصی برای هر بخش به کار بگیرید.

  1. بخش داروخانه
  2. بخش جراحی
  3. بخش آزمایشگاه
  4. بخش کودکان
  5. بخش ICU

و بخش های مختلف دیگر که در ادامه می توانیم به آن اشاره کنیم.

شرایط ویژه برای سیستم های تهویه مطبوع بیمارستان چیست؟

یکی از نیاز های سیستم تهویه مطبوع در بیمارستان ها حضور یک تکنسین متخصص HVAC است که باید بداند که چگونه سیستم ها را تنظیم کند و حتی در زمان تعمیر، که بتوان بیشترین بهره وری را از این سیستم ها برد و از آن مهم تر اینکه سیستم ها باید به صورت صحیح کار کنند.

پس سعی کنید که از یک تکنسین متخصص در این حوزه استفاده کنید.

تهویه مطبوع در بیمارستانها

امروزه قبل از اینکه بیمارستان ها تاسیس بشوند سیستم تهویه آن ها باید طراحی و نصب شود، امیدوارم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر جهت خرید محصولات چیلر، فن کویل و هوساز با ما در ارتباط باشید.

۴.۴/۵ - (۹ امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از

3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حامد نصیری
2 سال قبل

خدمات تهویه مطبوع بیمارستان هم انجام میده شرکت اساتهویه؟

احمد رضا
2 سال قبل

نکات خیلی خوبی گفته شده بود ممنونم واقعا

3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

فرم زیر را پر کنید
تا کارشناسان ما
با شما تماس بگیرند