سیستم تهویه مطبوع بر خلاف انتظار مسئله بسیار پیچیده ای است. و تهویه مطبوع تبدیل به یکی از پیچیده ترین مسائل روز دنیا تبدیل شده است. ما در مقالات قبلی مجموعه آسا تهویه بسیار به این موضوع پرداخته ایم و می خواهیم که در این مقاله به تعریف سیستم تهویه مطبوع دوگانه چیست؟

ولی قبل از اینکه به این موضوع بپردازیم باید بگوییم که تهویه مطبوع در خودروها، خود دنیای پیچیده ای دارد می توان گفت کاملا مقوله ای جدا است و باید به صورت جداگانه به این موضوع بپردازیم.

سیستم تهویه مطبوع دوگانه

 تهویه مطبوع دوگانه چیست؟

امروزه با رشد تکنولوژی، صنعت خودرو به جایگاهی رسیده است که شما می توانید با استفاده درست و آگاهی کامل بهترین سیستم تهویه مطبوع در ماشین خود داشته باشید. صنعت تهویه مطبوع خودرو به  جایگاه بسیار قدرتمندی رسیده است و شما می توانید با استفاده بهینه از این سیستم بهترین هوا را داخل ماشین داشته باشید.

سیستم تهویه مطبوع دوگانه و سیر تکاملی

جهت اجرای پروژه های تهویه مطبوع هوا در تهران با محصولات هواساز و چیلر شرکت فنی مهندسی آسا تهویه با ما از طریق شماره تلفن های درج شده در سایت تماس بگیرید.

 تهویه مطبوع دوگانه در خودرو

امروزه شاید هنگام خریدن خودرو شاید اسم تهویه مطبوع دوگانه را شنیده باشید.

سؤال اصلی این است که تهویه مطبوع دوگانه چه تفاوتی با سیستم تهویه معمولی دارد؟

شاید برایتان پیش آمده باشد که در خودرو نشسته باشید ولی سیستم تهویه مطبوع خودرو فقط قسمت جلویی را خنک کرده باشد و توان خنک کردن قسمت عقب را نداشته باشد و همین معضل بسیار مهم باشد و شرکت های بزرگ و برند کوشیده اند تا این موضوع را حل کنند.

و این سیستم توانایی این را دارد به صورت جداگانه برای راننده و سرنشینان سیستم گرمایشی و سرمایشی متفاوتی را فراهم کند که به این سیستم تهویه مطبوع دوگانه می گویند.

سیستم تهویه مطبوع دوگانه و سیر تکاملی این سیستم در خودروها

وقتی قصد خرید اتومبیل دارید شاید برایتان مهم باشد که سیستم تهویه مطبوع خودرویتان چه کارایی دارد؟ همانطور که در قسمت قبلی توضیح دادیم  تهویه مطبوع دوگانه سیستمی است که به شما این امکان را می دهد که می توانید درجه سردی و گرمی تهویه را برای راننده و سرنشین کناری به صورت جداگانه تنظیم کنید.

ولی بعضی از کمپانی ها بعد از تحقیق های فراوان پا فراتر از این موضوع گذاشته اند و این ضعف را که در قسمت عقب ماشین هوای داخل اتاق مطبوع نیست و این شاید برای مشتریان مهم باشد را حل کرده اند و به دنبال این بوده اند تا راهکاری پیدا کنند که تمام سرنشینان بتوانند به صورت جداگانه دمای قسمت خود را تنظیم کنند.

ما متداول ترین نوع سیستم های تهویه مطبوع چندگانه، همان سیستم دوگانه (Dual Zone) بوده که در بیشتر خودروهای مدرن امروزی وجود دارد. در این سیستم دو بخش برای تنظیم دما وجود داشته که راننده و سرنشین جلو می توانند با استفاده از آن دمای موردنظر خود را انتخاب نمایند.

در برخی از خودروها قابلیت شدت حرکت فن نیز برای هر کدام از این بخش ها به صورت جداگانه وجود داشته ولی در بیشتر مدل ها سیستم دوگانه تنها با انتخاب دما از همدیگر جدا می گردند. طبیعتا قیمت سیستم های تهویه مطبوع دوگانه بیشتر از نمونه های قدیمی یکپارچه نصب شده بر روی خودروهای قدیم بوده و به همین دلیل استفاده از این سیستم اندکی بر قیمت خودرو می افزاید. علاوه بر این تنظیم این سیستم برای عملکرد به صورت قدیمی و یکپارچه، مخصوصا هنگامی که تنها راننده در خودرو حضور داشته و صندلی های دیگر خالی می باشند، اندکی سخت و پیچیده خواهد بود.

تهویه مطبوع چهارگانه

فراتر از تهویه مطبوع دوگانه

و بعضی از شرکت های خودروسازی از سیستم (Tri Zone) و (Quad Zone) استفاده می کنند که در این سیستم ها همه سرنشینان می توانند به صورت جداگانه دمای مد نظر خود را تنظیم کنند. و معمولا این سیستم در خودروهای لوکس استفاده می شود ولی در خودروهای مدرن معمولا از تهویه مطبوع دو گانه استفاده می کنند.

امروزه با پیشرفت مباحث الکترونیک در صنعت خودرو از سیستم‌های یکپارچه سرمایشی و گرمایشی در خودروها استفاده می‌شود. در چنین سیستم‌هایی با انتخاب حالت اتوماتیک می‌توان دمای فضای داخل اتاق را به طور یکنواخت تنظیم کرد. به این سیستم‌ها، سیستم‌های کنترل آب و هوای اتوماتیک (ACC) می‌گویند (Automatic climat control liny).

که این سیستم زمانی که راننده به تنهایی در ماشین حضور دارد بسیار پیچیده می شود و نیاز به کیت های بسیار هوشمند است و هزینه های زیادی دارد و کشور ژاپن از این سیستم به خوبی استفاده می کند و شما این سیستم را در تهویه های ماشین های ژاپنی به راحتی می توانید پیدا کنید و در نهایت این سیستم می تواند راحتی را برای سرنشینان فراهم کند.

تهویه مطبوع و فن در خودرو

اما آیا وقعا تهویه مطبوع دوگانه در منازل وجود دارد؟

جواب این سؤال این است که دقیقا این سیستم تهویه در منازل نیز وجود دارد. و ما در مقالات آسا تهویه درباره سیستم تهویه مطبوع دوگانه صحبت خواهیم کرد.

نکته ای بسیار مهم درباره سیستم های تهویه مطبوع وجود دارد اهمیت تهویه مطبوع و اینکه آیا نیاز به تهویه مطبوع وجود دارد یا نه؟ که ما مفصلا به این موضوع پرداخته ایم، امیدواریم که از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با محصولات فن کویل، چیلر و هواساز با ما در ارتباط باشید.

۴.۱/۵ - (۷ امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از

3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
توحید راد
3 سال قبل

واقعا ماشین باید همچین سیستم تهویه ای داشته باشه. عالیه

حسین
2 سال قبل

جذاب بود مرسی

حامد
1 سال قبل

درود

3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

فرم زیر را پر کنید
تا کارشناسان ما
با شما تماس بگیرند