با بررسی سیستم های تهویه مطبوع می توانیم به این نتیجه برسیم که دو سیستم چیلر جذبی خورشیدی و سیستم دسیکنت جامد دارای قابلیت های تجاری بیشتری از سیستم های دیگر می باشند و در حال حاضر بکارگیری چیلرهای جذبی خورشیدی برای به کار گیری انرژی خورشیدی در ساختمان با توجه به امکانات ساخت داخل کشور از نظر فنی میسر است. و ما در ایران می توانیم فرهنگ استفاده از سیستم های تهویه مطبوع که از انرژی خورشیدی به جای انرژی های فسیلی استفاده می کنند را ترویج دهیم. باید با توجه به اینکه منابع سوخت های فسیلی در حال اتمام است ما باید تدبیری بیاندیشیم تا جایگزینی برای تامین سیستم های ماشینی باشیم یکی از انرژی هایی که می تواند جایگزین شود انرژی خورشیدی است.

مزایای استفاده از تهویه مطبوع خورشیدی

سیستم های تهویه مطبوع در حالت معمول انرژی زیادی مصرف می کنند و ما اگر بتوانیم از انرژی خورشیدی در این سیستم ها استفاده کنیم در اصل انقلاب بزرگی ایجاد کرده ایم زیرا امروزه تکنولوژی به حدی پیشرفت کرده است که متخصصین توانسته اند انرژی لازم برای فعالیت این دستگاه ها را با استفاده از سلول های خورشیدی تامین کنند.

سرمایش خورشیدی چیست؟🌞

سیستم سرمایش خورشیدی🥶(تهویه مطبوع خورشیدی) یکی دیگر از روش های کارآمد استفاده از انرژی خورشیدی است که باعث ایجاد برودت در تهویه مطبوع در خانه های ما می شود. خصوصا برای نواحی گرم که آفتاب فراوانی در آن جا وجود دارد استفاده از سیستم سرمایش خورشیدی مزیت های زیادی را برای مردم آن نواحی به ارمغان می آورد. بر خلاف دیگر سیستم های خورشیدی مانند آبگرمکن خورشیدی، در سیستم سرمایش خورشیدی، بیشترین تقاضا برای سرمایش زمانی است که تابش انرژی خورشیدی بیشتر باشد از این رو ترکیب شدن انرژی گرمایی خورشید و سیستم سرمایش خورشیدی بسیار جذاب است.

در اقلیم های آفتابی، در فصول گرم، هوا به طرز نامطلوبی گرم می شود به طوری که نیاز به سیستم تهویه مطبوع برای ایجاد هوای خنک و آسایش به شدت احساس می شود.

اگر چه سیستم های برقی تهویه مطبوع به استاندارد ها و کیفیت بالایی رسیده اند اما از آنجایی که بیشتر سیستم های برودتی از کمپرسور استفاده می کنند دارای مصرف برق بسیار بالایی هستند. بنابراین سیستم های برودتی در آینده نیاز به یک انرژی تجدید پذیر برای تامین انرژی ورودی آن ها دارد، اما شاید در نگاه نخست استفاده از انرژی خورشیدی برای ایجاد سرمایش(تهویه مطبوع خورشیدی) کمی گیج کننده به نظر بیاید چرا که خورشید به عنوان یک منبع بزرگ گرمایی است و چگونه می توان از گرمای آن سرما تولید کرد.

اگر چه با ترکیب گرمایش انرژی خورشیدی و تکنولوژی سیستم های جذبی، از گرمای هوا برای ایجاد سرمایش در ساختمان ها در تهویه مطبوع استفاده کرد و یا مستقیما به صورت مستقیم برای ایجاد برق کمپرسور از آن استفاده کرد.

البته خورشید، حجم زیادی تابش دارد که می توان آن را به کمک سلول های فتوولتائیک آن را به انرژی برق تبدیل کرد و آن را در کمپرسور سیستم برودت تراکمی استفاده کرد.

تعریف ساده تر تهویه مطبوع خورشیدی

به عبارت ساده، انرژی ای که از خورشید دریافت می شود را انرژی خورشیدی می گوییم. خورشید یکی از منابع انرژی شناخته شده برای ما انسان ها است و مقدار انرژی ای که از خورشید به ما می رسد، فوق العاده است. ۹۹ درصد انرژی های زمین از خورشید و انرژی خورشیدی بوده که طی میلیون ها سال این انرژی به صورت های دیگر به انرژی تبدیل شده است. برای قرن ها ما انسان ها از انرژی خورشیدی در تولید محصولات کشاورزی، استخراج نمک از دریا و …. استفاده نموده ایم. اما در نهایت ما آموخته ایم که با استفاده از پنل های فتوولتائیک خورشیدی ( Solar PV ) انرژی خورشیدی را به برق تبدیل کنیم. البته تمام  انرژی خورشیدی قابل دریافت نیست، ۷۰ درصد این انرژی توسط زمین جذب شده که به طور بالقوه برای ما انسان ها مفید است و مابقی به فضا بازتاب می شود.

آبگرمکن خورشیدی (تهویه مطبوع خورشیدی)

در حالی که از اختراع دستگاه های آبگرمکن خورشیدی صد سال می گذرد، بیست سال گذشته در تکنولوژی پوشش جاذب آبگرمکن های خورشیدی به طرز چشم گیری پیشرفت حاصل شده است به طوری که در حال حاضر کلکتورهای آبگرمکن خورشیدی می توانند بیش از ۵۰ درصد انرژی دریافتی خورشید را ذخیره و به آبگرم منتقل کنند. استفاده از انرژی خورشید می تواند جایگزین مناسبی برای مصرف سوخت های فسیلی در ساختمان ها باشد و یکی از موثرترین راههای کاهش تولید گازهای گلخانه ای به حساب می آید. استفاده از این انرژی پاک به دلیل رایگان بودن آن می تواند در کاهش هزینه های انرژی خانوارها تاثیر بسزایی بگذارد.

جهت اجرای پروژه های تهویه مطبوع هوا در تهران با محصولات هواساز و چیلر شرکت فنی مهندسی آسا تهویه با ما از طریق شماره تلفن های درج شده در سایت تماس بگیرید.

استفاده از انرژی خورشیدی در تهویه مطبوع برای سرما سازی و تهویه

استفاده بیش از حد از انرژی های فسیلی در قرن اخیر باعث شده است تا توجه همه جهانیان به این موضوع جلب شود و به دنبال راهکاری برای حل این موضوع باشند زیرا استفاده بیش از حد از انرژی های فسیلی باعث شده است تا استفاده از انرژی خورشیدی در تهویه مطبوع به یکی از راهکارها تبدیل شود.

استفاده از انرژی خورشیدی در تهویه مطبوع برای سرما سازی و تهویه

آسیب های استفاده از سوخت های فسیلی

در ۱۰۰ سال اخیر استفاده از انرژی های فسیلی موجب شده است تا غلظت دی اکسید کربن در اتمسفر به ۳۰% برسد و همین موضوع ذهن اکثر دانشمندان را مخدوش کرده است زیرا اگر همین روند ادامه داشته باشد مطمئنا آینده جالبی در انتظار بشریت نیست و ادامه این روند آینده بشریت را تهدید می کند.

و علاوه برآن اثرات این سوختها براکوسیستم، آب وهوا و سلامتی موجودات زنده بخصوص انسان به ویژه از طریق تولید گازهای گلخانه ای وپدیده گرم شدن زمین،باران های اسیدی و سایر پدیده های زیست محیطی باعث شده است که توجه جهانیان به استفاده از انواع دیگری از سوخت جلب شود. در دسترس بودن انرژی ارزان و فراوان با حداقل مخاطرات زیست محیطی و اکولوژیکی مرتبط با تولید و استفاده ازآن،یکی از مهمترین عوامل در بهینه سازی کیفیت زندگی مردم در کشورهای در حال توسعه می باشد.

انرژی خورشیدی در تهویه مطبوع

نقش سوخت و انرژی خورشیدی

امروزه باور خیلی از دانشمندان و مردم دنیا بر این است که به زودی انرژی خورشیدی تبدیل به پر مصرف ترین انرژی را در کره زمین می شود زیرا همه ما به این موضوع آگاه هستیم که انرژی های فسیلی محدودیت دارند و بعد از چندین سال تمام می شوند. اما در کشورهای توسعه یافته و علی الخصوص کشورهایی که سوخت فسیلی ندارن خیلی زودتر از بقیه کشورها اهمیت این موضوع را درک کرده اند و از انرژی خورشیدی بسیار بیشتر استفاده می کنند و حتی از انرژی خورشیدی در تهویه مطبوع نیز استفاده زیادی می کنند.

مزایای تهویه مطبوع خورشیدی چیست؟

سیستمهای تهویه مطبوع خورشیدی دارای مزایای بسیاری در صرفه جویی مصرف سوخت ساختمان و حفظ محیط زیست می باشند .ولی این سیستم ها دارای ویژگیهای فنی و اقتصادی خاص خود می باشند که گسترش آنها را با مشکلاتی روبرو کرده است.

تهویه مطبوع

استفاده از انرژی خورشیدی در تهویه مطبوع!!!

یکی از رایج ترین سیستم های تهویه مطبوع که از انرژی خورشیدی استفاده می کن سیستم دسیکنت (Desccant) یا سیستم های جذبی مایع و جامد است. بررسی های انجام شده نشان می دهد که سیستم های جذبی ابزورپشن (Absorption) یک مر حله ای ودو مر حله ای و دو طبقه یک اثره با کلکتور های مناسب می تواند در کاربردهای تهویه مطبوع مورد استفاده قرار گیرند. همچنین سیستم های جذبی رطوبت گیر می تواند در بعضی مناطق به تنهایی و یا بصورت ترکیب با سیستم تراکمی استفاده شوند.

آنچه باید درباره استفاده از انرژی خورشیدی در تهویه مطبوع بدانیم

یکی از نکاتی که شما باید بدانید این است که در فصل تابستان بسیار طاقت فرسا است و می تواند راندمان کاری انسان ها را کاهش دهد و در گذشته وسیله ای اختراع شده است تا بتواند این شرایط سخت را ربای انسان بسیار دلپذیر کند و هوا را خنک کند و لحظات بسیار جذابی را برای انسان ها رقم بزند و شاید خیلی ها متوجه نباشند که این وسیله در ابتدا برای کاهش و از بین بردن رطوبت ساخته شده است که مقاله سیر تکاملی تهویه مطبوع به صورت مفصل درباره این موضوع صحبت کرده ایم.

ولی نکته این جا است که با توجه به هوای گرم تابستان چگونه باید به محیط زیست خودمان ضربه نزنیم و تابستان دلپذیرتری داشته باشیم؟

تهویه مطبوع خورشیدی یکی از راهکارهای است که شما می توانید از این استراتژی برای پایین آوردن هزینه ها و حتی ضرر نرساندن به کره زمین و محیط زیستش استفاده کنیم.

تهویه مطبوع خورشیدی

ما در کشوری زندگی می کنیم که منابع انرژی فسیلی بسیار گسترده و پهناوری دارد، ولی باید این موضوع را بدانیم که اگر به همین منوال از این منابع بهره برداری کنیم تا چند دهه آینده این منابع به پایان می رسند و این اتفاق شرایط را برای ما بسیار سخت خواهد کرد، پس باید راهکاری برای حل این موضوع داشته باشیم که از منابعی تجدید پذیر مانند انرژی خورشیدی استفاده کنیم.

حال شما در به موضوعی که باید ببسیار توجه داشته باشید مقدار برق مصرفی یک سیستم تهویه مطبوع است که اگر بخواهیم ساده تر بگوییم شما باید به برچسب مصرف انرژی تهویه مطبوع خود دقت کنید که چه درجه ای دارد؟

ولی شما اگر بتوانید با متخصصان حوزه تهویه مطبوع مشاوره کنید که برای تامین انرژی سیستم تهویه مطبوع شما را راهنمایی کنند متوجه می شوید که با استفاده از این سیستم هم می توانید زندگی سبزی داشته باشید و هم در کاهش هزینه های مصرفی خود صرفه جویی کنید.

انرژی خورشیدی در تهویه مطبوع

افزایش استاندارد سطح زندگی در کشورها و پیشرفت در زمینه های گوناگون و افزایش جمعیت باعث ازدیاد مصرف انرژی شده است .از طرفی سوختهای فسیلی ،بخصوص مواد نفتی، مولد گازهای خطرناکی مانند منو اکسید کربن و دی اکسید کربن است. وهم اکنون با سرعتی معادل %۵ در سال در حال افزایش است،که این میزان باعث تشدید اثر گلخانه ای و در نهایت افزایش دمای کره زمین به میزان ۲درجه فارنهایت تا سال۲۰۳۰ میلادی می شود که موجب تغییرات آب و هوایی چشمگیری در اکوسیستم زمین خواهد شد.

استفاده از انرژی خورشیدی در تهویه مطبوع بسیار مهم است.

سیستم سرمایش (تهویه مطبوع خورشیدی) خورشیدی مدار بسته

تولید سیستم سرمایشی مدار بسته را می توان با هر سیستم تهویه مطبوع مثل هواساز یا فن کویل یا در پمپاژ آب سرد در لوله سقف و دیوار ساختمان می توان استفاده کرد.

در یک فرآیند مدار بسته ماده تماس مبرد با محیط به صورت مستقیم نیست. به این خاطر مدار بسته نامیده می شود که ماده مبرد در یک مدار بسته در لوله گردش می کند. هوای فیلتر شده خنک می شود و از رطوبت زن و چندین مرحله خنک کننده عبور می کند تا به یک هوای تهویه شده مطبوع تبدیل می شود.

چیلر جذبی هسته اصلی سیکل مدار بسیار گرمایش خورشیدی است که گرما را در سیکل سرمایش جذبی خورشیدی از بین می برد. کلکتور خورشیدی انرژی حرارتی خورشید را دریافت می کند و چیلرها با توجه به آب گرم ورودی به آنها قابلیت ایجاد سرمایش را دارند.

از کلکتور خورشیدی صفحه تخت یا کلکتور لوله خلاء می توان برای جذب گرمایش برای ایجاد سیستم سرمایش خورشیدی استفاده کرد. اندازه و انتخاب نوع کلکتور خورشیدی بر اساس دمای کارکرد سرمایش جذبی خورشیدی و میزان انرژی خورشیدی موجود می تواند تعیین شود.

علاوه بر استفاده از سیستم سرمایش خورشیدی، در روزهای آفتابی می توان با سیستم سرمایش غیر فعال خورشیدی استفاده کرد. در سیستم خورشیدی غیرفعال، از طریق معماری ساختمان امکان جذب بیشترین مقدار از انرژی خورشید برای گرم نگه داشتن خانه در زمستان و در فصل تابستان جریان طبیعی هوا در ساختمان و جهت ساختمان می توان فضای خانه را سرد نگه داشت.

بسیاری از ساختمان در اطراف جهان از روزهای گرم و شب های سرد عذاب می کشند می توانند از ظرفیت جذب گرما در دیوارهای ضخیم که دیوار ترومب نامیده می شوند استفاده کنند و یا از دیگر سازه های بتنی برای جذب انرژی روزانه استفاده شود. اگر نیازی به دیگر فضای سرمایشی باشد، سیستم سرمایش خورشیدی را می توان با آب پاشی بر روی بام و ایجاد برودت از تبخیر آب استفاده کرد و یا از سیستم های خورشیدی فعال یا غیر فعال استفاده کرد.

امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید، جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره محصولات فن کویل، هواساز و چیلر با ما در ارتباط باشید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از

4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی ساجدی
3 سال قبل

سلام. لطفا اگر مقدوره مکانیزم عملکرد سرمایش خورشیدی رو توضیح بدید. ممنون

سارا
3 سال قبل

آیا استفاده از سرمایش خورشیدی مقرون به صرفه است؟

4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

فرم زیر را پر کنید
تا کارشناسان ما
با شما تماس بگیرند