نصب فن کویل های مختلف دارای دستورالعمل راه اندازی به خصوصی میباشد که شامل مراحل انتخاب محل نصب صحیح و نصب فیزیکی و نصب برقی و راه اندازی آن است، شرکت فنی مهندسی آسا تهویه در ادامه به صورت کامل نصب تمام مدل ها و انواع فن کویل را توضیح خواهد داد.

نصب فن کویل کاستی چهار طرفه

این فن عموما برای محیط های اداری و تجاری استفاده می‌شود. این فن کویل شامل دو قسمت است: یک قسمت body شامل فن و کویل و سایر متعلقات بوده و قسمت دیگر پنل است که از بیرون قابل دیدن است و قسمت body فن کویل از بیرون دیده نمی‌شود و داخل سقف کاذب می‌رود. در بعضی برندها این دو قسمت به هم پیچ شده و داخل کارتن قرار داد شده که دردسر نصب را بیشتر می‌کند.

نصب فن کویل کاستی چهار طرفه

دردسر بیشتر نصب فن کویل کاستی چهار طرفه به این دلیل است که این قسمت پنل بسیار شکننده بوده و عموما از پلاستیک تشکیل شده است. برای آسیب ندیدن اول این دو قسمت باید از هم باز شوند، سپس body را نصب و جانمایی رو با تایل یا کناف سقف هماهنگ می‌کنند. بعد لوله های آب و درین را و حتی برق را به آن وصل می‌کنند و پس از انجام همه این کارها پنل بر روی دستگاه قرار می‌گیرد. برای اتصال پنل و body چند سوکت و پیچ باید به هم وصل شوند و کار تمام می‌شود.

چند نکته برای نصب فن کویل ها

  1. اگر بخواهید پنل را زودتر نصب کنید و بعد از آن نقاشی یا جوشکاری انجام شود. دقت شود که پنل آسیب پذیر ترین قسمت فن کویل است و در صورت پاشش قطرات مذاب جوشکاری و مواد شیمیایی دیگر این پنل به شدت آسیب می‌بیند. از سوی دیگر باید گفت که پنل قسمت گرانی از فن کویل است، به این علت که برد چشمی مربوط به کنترل دستگاه داخل پنل است و فرمان تنظیم فن کویل از این قسمت صادر می‌شود. بدون وجود این برد چشمی، روشن کردن سیستم امکان پذیر نیست.
  2. موضوع دیگر سوکت هایی است که به پنل وصل می‌شود. بهتر است تعداد این سوکت ها کم باشد. در فن کویل های cmt شرکت آساتهویه از دو سوکت استفاده شده است. یک سوکت به دمپرها وصل می‌شود که چهرا تا دمپر را کنترل می‌کند و سوکت دیگر که کنترل برق و کل فن کویل است.
  3. دمپرها هم بسیار مهم هستند. خیلی از برندها دمپرهای دستی دارند (دمپر همان دریچه هایی است که در چهار طرف فن کویل قرار دارد و باد را پرتاب می‌کند). در بعضی برندها تنها یک موتور برای چرخش دمپرها وجود دارد ولی در فن کویل برند cmt آساتهویه چهار دمپر موجود است؛ یعنی برای هر یک از دمپرها یک موتور دمپر جداگانه قرار داده شده و همه این ها برای عملکرد راحت تر سیستم به یک سوکت وصل شده است. این موضوع به آسان شدن نصب خیلی کمک کرده است. واضح است که عملکرد دمپرهای اتوماتیک توزیع جریان هوا را بهتر می‌کند و در زاویه های مختلف حرکت می‌کند.
  4. عایق بندی داخلی و خارجی قسمت های فن کویل بسیار مهم است، چون قسمت body فن کویل داخل سقف کاذب قرار داشته و آنجا تبادل حرارت دارد پس ممکن است باعث ایجاد درین شود (درین قطرات آبی است که بر روی بدنه یا دیواره اجسام سرد در فصل های گرم تشکیل می‌شود؛ یک مثال ساده درین هم لیوان آب یخ است که در هوای گرم بیرون لیوان قطرات آب شکل می‌گیرد).
  5. توجه شود که سقف فضای مورد نظر کدام یک از موارد تایل، کناف و غیره است. در سقف های تایل، چون کنار فن کویل باز می‌شود نیازی به دریچه بازدید نداریم. ولی در سقف کنافی یا هر نوع سقف دیگر حتما نیاز به یک دریچه بازدید شیرآلات و برق دستگاه می‌باشد. البته توجه شود که چون پنل روی دستگاه باز می‌شود تمام اجزای فن کویل را از آنجا می‌شود باز کرد، ولی دردسرهای خودش را دارد. مثلاً اگر بخواهیم به پمپ درین یا برد این فن کویل برسیم، باید دوازده تا پیچ را باز کرده، بعد فیلتر، دریچه پنل و سینی درین را در بیاوریم تا به پمپ درین برسیم. حتی در بعضی از فن کویل ها برد داخل پنل وبعد از آن قرار دارد؛ یعنی اگر یک آی سی یا فیوز بسوزد باید کل پنل بیرون کشیده شود.

نصب فن کویل های cmt

در بحث قطعات فن کویل گفته شد که بعضی برندها قسمت body و panel رو به هم پیچ کرده و بسته بندی می‌کنند. شرکت آساتهویه قسمت body و panel را در دو کارتن جدا عرضه می‌کند؛ یعنی شما body رو نصب می‌کنید و سیم کشی ها را انجام می‌دهید و در آخر کار پنل را نصب می‌کنید.

اصرار بر جدا بودن body و پنل به خاطر این است که پنل نصب نشده و فن کویل روشن نشود تا طی نقاشی و جوشکاری ساختمان آسیب نبیند. ذرات رنگ معلق در هوا به فن می‌چسبد و باعث نامیزانی فن و در نتیجه سروصدای آن می‌شود.

در فن کویل های cmt یک دریچه بازدید قرار داده شده که هم به تابلو برق و هم به پمپ درین از بیرون قسمت body دسترسی دارد؛ یعنی در مدت کوتاهی نیروی خدماتی شرکت یا خود خریدار به برد اصلی دستگاه می‌رسد و حتی پمپ درین در صورت اشکال از همان قسمت بیرون می‌اید و سرویس یا تعویض می‌شود. بدیهی است که در صورت تایل بودن سقف، نیاز به دریچه بازدید هم نمی‌باشد. این یک مزیت عالی برای سرویس و نگهداری فن کویل است و در دیگر مدل های فن کویل موجود در بازار کمتر دیده می‌شود.

نصب فن کویل های cmt

در فن کویل cmt شرکت آساتهویه حتی برای اینکه آب درین شیرآلات روی سقف نریزد و سقف خراب نشود، یکی سینی درین کوچک طراحی شده است که بعد از اتمام نصب زیر اتصالات و شیرآلات نصب می‌‌شود. این سینی درین کوچک یک لوله دارد که آب جمع آوری شده را به سینی درین داخل دستگاه هدایت می‌کند.

در صورت پر شدن سینی داخل دستگاه و با دستور سنسور شناور پمپ درین شروع به کار می‌کند و آب موجود در سینی را بالا می‌کشد. در صورت تخلیه آب بیش از حد سنسور شناور به پمپ درین دستور توقف می‌دهد (پمپ درین مخصوص فن کویل کاستی چهار طرفه است و این که چه فشاری را می‌تواند تحمل کند مهم است).

سپس شیب بندی درین انجام می‌شود و نیازی نیست برای شیب بندی ارتفاع سقف را کوتاه کرد، چون شیب بندی در بالای فن کویل انجام می‌شود.

اگر پمپ درین مشکل داشته باشد، فن کویل با بوق زدن ارور می‌دهدو چراغ فن کویل چشمک می‌زند. به دلیل عدم آگاهی عموم از این موضوع فن کویل به کار خود ادامه داده و محیط را خنک می‌کند و در بعضی فن کویل ها فقط بوق هشدار می‌زند. این موضوع باعث می‌شود که پس از مدتی کارکردن از فن کویل نشتی آب به وجود بیاید و مشکلات زیادی ایجاد شود.

در فن کویل های cmt این ویژگی هست که بعد از یک دقیقه ارور دادن و بوق زدن فن کویل قطع و سپس خاموش می‌شود، مگر اینکه فن کویل در حالت فن روشن شود که به دلیل خاموش بودن پمپ درین، اروری در دستگاه به وجود نمی‌آید.

به چشمک های چراغ های روی پنل دقت شود؛ این سه چراغ برای زیبایی نیست و نشان دهنده ارور است.

نمایشگر دمای دریچه پنل را نشان می‌دهد چون این سنسور دما و سطح فن کویل وسط درچه مکش نصب شده و فن کویل بر اساس دمای آن جا عمل می‌کند و فرمان قطع و وصل یا دور کم و زیاد را دریافت می‌کند. این فن کویل سنسورهای زیادی دارد که هر کدام کاربرد خود را دارد.

یک سنسور برای فعال شدن پمپ روی شناور هست، یک سنسور در مسیر ورودی و خروجی آب، یک سنسور پایپ (لوله) که کارش این است که با توجه به دمای وارد شدن آب به کویل نیاز را برطرف می‌‌کند؛ برای مثال نمی‌شود زمانی که دمای آب ورودی به کویل ۷ درجه سانتی گراد است، فن کویل در حالت گرمایش قرار گیرد و در صورت قرار گرفتن در حالت گرمایش بعد از یک دقیقه با چراغ چشمک زن ارور می‌دهد و فن کویل را خاموش می‌کند. سنسور بعدی، سنسور پمپ درین هست که گفته شد اگر پمپ درین کار نکند ارور میدهد و فن کویل را خاموش می‌کند.

یک سنسور دیگر دمای برگشت دیگ رو چک می کند و متناسب با اون دور فن در فن کویل رو کم و زیاد یا دور متوسط نگه می دارد. با توجه به دما و با کنترل فن کویل تنظیم دور فن را می‌توان انجام داد.

سنسورهای دیگر برقی هستند که اگر مشکل اتصالی، قطع و وصلی باشد یا موتور مشکل داشته باشد از طریق چراغ های چشمک زن به خریدار اطلاع داده می‌شود.

در دفترچه فن کویل های CMT این که چه اروری مربوط چه ایرادی هست به طور کامل نوشته شده است که خیلی از شرکت ها این اطلاعات را نمی‌نویسند. این نکته مهم است که در فن کویل های CMT تمام این ارورهایی که ارسال می‌شود قابلیت فرمان دهی دارند یعنی اگر بعد از یک ارور، کاربر کاری نکند اتومات فن کویل را خاموش می کند و این ویژگی منحصر به فردی هست.

خیلی برندها این قابلیت فرمان دهی را ندارند. یادآوری می‌شود که برد فن کویل ها بیرون دستگاه هست و دسترسی به آن بسیار ساده است، فقط کافی است دو عدد پیچ تابلو برق رو باز کنید. فن کویل ها قابلیت BMS را نیز دارد پروتکل آن Made bas هست.

البته به این موضوع توجه شود که برای فن کویل به قابلیت BMS نیازی نیست، چون این فن کویل همه امکانات را دارد. با  BMS کارهایی مثل روشن و خاموش کردن یا کم و زیاد کردن دور انجام می‌شود که همه این ها در ایم مدل هست. درضمن  بر روی کنترل فن کویل یک Made جدید هست که به طور اتوماتیک و با توجه به دمای آب ورودی به فن کویل، یک سری دماهای پیش فرض دارد که متناسب با فصل گرم یا سرد محیط مورد نظر را سرد یا گرم می کند و نیازی نیست فن کویل دست کاری شود و یا دور را کم و زیاد کنید. این made  به بهترین شکل از سنسورها استفاده می کند. اگر شیر برقی هم به فن کویل وصل شود که آن را هم کنترل می‌کند. ولی از لحاظ کنترل جریان آب و  saving  انرژی عالی هست.

نصب فن کویل کاستی یک طرفه

سیستم برد و پمپ درین مشابه کاستی چهار طرفه است ؛ یعنی پمپ درین، ترموستات و ریموت کنترل دارد. این فن کویل ها مثل کاستی چهارطرفه ۲ تا برد یک برد اصلی و یک برد چشمی دارند. این فن کویل ها ظاهر مستطیلی دارد در صورتی که کاستی چهار طرفه مربعی بود و در وسط سالن یا اتاق یا فضای شما قرار می گرفت که به چهار جهت پرتاب باد داشته باشد.

ولی فن کویل کاستی یک طرفه گوشه اتاق روی سقف نصب می شود که از زیر مکش انجام می دهد و از جلو باد را پرتاب می کند و دمپر دارد که باد را در کل محیط یکسان توزیع می کند در واقع سویینگ (تغییر زاویه) دارد. این فن کویل در اتاق خواب معمولا بالای پنجره یا در ورودی اتاق نصب می شود که گردش هوای کامل داشته باشد. استفاده از این فن کویل یک مقداری منسوخ شده و کمتر مورد استفاده می شود زیرا  اکثراً برای فضاهایی استفاده می شود که از فن کویل سقفی توکار هم امکان استفاده است. با توجه به این که این فن کویل پنل روکار دارد، در بعضی فضاها با معماری خاص طراح ها و معمارها ترجیح می‌دهند از این فن کویل استفاده نکنند و پنل توکار باشد؛ به همین دلیل از سقفی توکار استفاده می کنندکه برای انتخاب دریچه تنوع بیشتری دارد.

نصب فن کویل کاستی یک طرفه

از مشکلات دیگر این فن کویل ها، تغییر رنگ پنل نیز هست ولی یک مدت خیلی استفاده می شد و در اکثر خانه های ۴-۵ سال پیش از آنها استفاده می شد. از نظر نصب و خدماتی، این فن کویل را بدون دریچه بازدید هم  می توان نصب کرد ولی در صورت نیاز به بستن شیر ورودی آب باید کل پنل باز شود.

طول قسمت body فن کویل از طول پنل آن کمتر است و ۱۵ cm  با هم اختلاف طول دارند که ۱۵ cm برای فضای اتصل لوله ها به فن کویل مناسب هست و شیرآلات را می توان آن جا قرار داد . فقط خیلی باید عایق بندی توجه شود چون برد چشمی این فن کویل دقیقاً در همین قسمت ۱۵ cm قرار دارد. حالا در بعضی فن کویل ها برد بدون هیچ محافظتی آنجا هست. وقتی درین لوله ها یا درین شیرآلات روی این قسمت بریزد ، به مرور زمان برد دچار مشکل شده و از ریموت کنترل فرمان نمی گیرد. وظیفه این برد چشمی همین است که فرمان از ریموت گرفته و به برد اصلی ارسال کند.

یعنی روشن و خاموش کردن فن کویل به این برد وابسته است و اگر این برد خراب شود عملاً با ریموت کنترل نمی‌شود کاری کرد. تو فن کویل های CMT یک محافظ روی این برد قرار دارد که جلوی مشکل ریزش درین روی برد را می گیرد و قطرات آب مشکلی برای این برد ایجاد نمی کند. ولی همان طور که گفته شد قطرات آب نه این که آب فن کویل باز شود و آب به طور مستقیم روی این برد بریزد. در حقیقت محافظ چشمی نیز حد تحملی دارد و       خراب می شود.

در مورد دسترسی به پمپ درین و برد اصلی هم ابتدا باید پنل کاملا باز شود. پس بهتر است برای این فن کویل یک دریچه دسترسی کوچک برای اتصالات لوله موجود باشد و کل تجهیزات آن قسمت قرار دارد. اگر هم دریچه دسترسی نباشد، با باز کردن پنل می توان به همه چیز دسترسی پیدا کرد و مشکلی به وجود نمی‌آید.

مشکلات دیگری که ممکن هست به وجود بیاید مانند کاستی چهار طرفه است و زیاد تفاوت ندارد. برد این کویل هم مثل مثل کاستی چهارطرفه پیشرفته بوده، سنسور پایپ و سنسور دما فعال هستند و امکان اتصال به BMS هم وجود دارد. البته در داخل این فن کویل ها هم یک BMS فعال است و می‌تواند شیر برقی را هم می‌تواند کنترل کند و خروجی برق شیر برقی دارد . پنل ها جنس ABS هست ولی دمای بالای۶۰-۶۵  وارد آن نشود چون قطعاً تغییر رنگ می دهد. این موضوع هیچ ربطی به برند فن کویل ندارد و یک مشکل عمومی است.

نصب فن کویل دیواری

فن کویل دیواری برای نصب روی دیوار است به همین خاطر اسم آن دیواری هست. ظاهر اون شبیه اسپلیت های دیواری است که همه جا دیده می‌شود. تفاوت این مدل این است که آب وارد آن شده و فن کویل هست. سایز لوله ورودی برای خنک کاری در فن کویل بزرگ تر است. ولی داخل اسپلیت گاز بوده و لوله ورودی نازک تر هست . فن کویل های دیواری CMT دارای ریموت کنترل هست و یک نمایشگر روی پنل داره که این نمایشگر داخل پنل رفته و زمان خاموشی LED روی پنل دیده نمی‌شود.  ولی با روشن شدن، نمایشگر روی بدنه پنل دما نقش می بندد و بسیار زیبا و شیک می باشد. امکان سفارش این فن کویل با شیر برقی و بدون شیر برقی وجود دارد.

نصب فن کویل دیواری

اتصال جداگانه شیر برقی هم ممکن است و این فن کویل ترموستات هم دارد. این فن کویل مناسب جاهایی است که برای بازسازی از فن کویل استفاده می‌شود. به فرض اگر فن کویل زمینی خیلی قدیمی دارید و فضای خالی شما روی زمین گرفته است، می توانید از فن کویل دیواریبه جای آن استفاده کنید. این کار تخریب کمی دارد تنها لوله ها باید روی دیوارکشیده شود و بالا رود . فقط یکی از مشکلات این فن کویل بحث درین  هست که این ها به صورت فابریک پمپ درین ندارند. پس برای جمع آوری درین یا باید لوله بکشید و یک پمپ درین جداگانه برایش نصب کنید که آب درین را به سمت بالا پمپ کند. یا بدون استفاده از پمپ درین، لوله کشی کرده و آب درین رو به پمپ درین فن کویل قبلی منتقل کرد. این پمپ ها در اسپلیت دیواری هم قابل نصب موجود دارد

این فن کویل ها دارای ترموستات ، ریموت کنترل ، دمپر سوئینگ دار بوده و امکان نصب شیر برقی هم دارند. این فن کویل ها مثل سایر فن کویل ها نیاز به سرویس و شستشو فیلتر دارند پس از هر فصل کاری یا قبل از هر فصل کاری حتماً سرویس و شستشو شود.  این فن کویل ها نباید خیلی به سقف نزدیک شدده و به آن بچسبد؛ مکش این فن کویل از بالا هست و درصورت چسبیدن به سقف به فن کویل فشار می‌آید. حداقل باید ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر از سقف فاصله داشته باشد که گردش هوای بهتری ایجاد شود.. پنل ها ABS هست ولی آب گرم بالای دمای °C  ۶۵ – ۶۰ داخل نشود چون پنل به مشکل می خورد و به مرور زمان تغییر رنگ می دهد .

نکته دیگر این است که در محیط هایی با ارتفاع زیاد هم بهتر هست حداکثر این فن کویل ها در ارتفاع  ۴ – ۳ متر از سطح زمین نصب شود؛ چون این فن کویل ها پرتاب هوای آنچنانی ندارد و تا ۶.۵- ۶ متر پرتاب قطری دارد. به فرض اگر سقف محیط با ارتفاع ۷ متر باشد و این فن کویل در فاصله ۶ متر از زمین نصب بکنید عملاً قسمت بالای محیط را گرم و سرد می کند و هوا پایین نمی‌آید. این مدل فن کویل خیل جمع و جوری می‌باشد و بیشتر برای مغازه ها، بازسازی ها و اماکن تجاری با سقف کوتاه یا متوسط استفاده ‌می‌شود.

نصب فن کویل زمینی فوق باریک

فن کویل زمینی فوق باریک با طراحی خاص و زیبا اون مناسب برای نوسازی فضاهای داخلی می باشد. علت نام گذاری این فن کویل عرض بسیار باریک آن هست که ۱۳ CM (اندازه تقریباً یک رادیاتور) می‌باشد. این فن کویل  مثل فن کویل دیواری دارای فن تانژانتی بوده که یک فن یکپارچه است؛ یعنی طول این فن اندازه فن کویل هست و مثل فن کویل های دیگر ۲ تا نیست، یک فن یک تیکه با طول زیاد هست که باعث می شه جریان هوا یکنواخت پرتاب شود و از این رو در قیاس با سایر فن کویل ها صدای بسیار کمی دارد. فن کویل فوق باریک در انحصار برند CMT می باشد و طراحی آن بسیار زیبا و منحصر به فرد  است. بدنه کاملا فلزی هست و رنگ خورده که مقاومت اون رو در قیاس با سایر برندها بسیار بالاتر می برد.

نصب فن کویل زمینی فوق باریک

البته فراموش نکنید که قبل از خرید فن کویل نکاتی را باید بدانید که ما در مقاله‌ای با نام نکاتی که قبل از خرید فن کویل باید بدانیم برای شما در مقالات آسا تهویه منتشر کردیم که شما میتوانید با استفاده از این اطلاعات و مشاوره با یک متخصص در این زمینه بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

 

خدمات نصب فن کویل

این یک فن کویل بسیار لوکس به حساب می آید و ترموستات دیجیتال نیز داخل آن تعبیه شده است. سنسور پایپ، سنسور دما و امکان اتصال به شیر برقی هم دارد. در حقیقت، پر آپشن ترین فن کویل زمینی موجود در بازار نیز هست. فین ها نیز مثل سایر فن کویل های برند CMT بلوفین هست.

این فن کویل هم روی زمین و هم روی دیوار قابلیت نصب دارد . دو تا پایه  هم داخل فن کویل هست که در صورت تمایل برای نصب روی زمین، پایه ها را وصل می کنید و دیگر نیازی نیست تا فن کویل با دیوار مهار شود. اون مشکل نیمکت شدن فن کویل های زمینی را هم به دلیل عرض کم ندارد و کسی نمی تواند روی این فن کویل بشیند و فشار به آن وارد کند. پس اگر برای یک دفتر اداری یا منزل مسکونی نیاز به یک فن کویل زمینی داشتید و قبلاً فن کویل زمینی قدیمی داشتید حتماً از این فن کویل استفاده کنید؛ جایگزین بسیار شیک و مناسبی هست و تمامی آپشن ها را داخل خود دارد.

۵/۵ - (۷ امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از

3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نیلوفر
2 سال قبل

محتوا خوب و کاملی بود شرکت شما خدمات نصب فن کویل هم داره؟

هادی
2 سال قبل

قیمت فن کویل های زمینی چنده؟

3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

فرم زیر را پر کنید
تا کارشناسان ما
با شما تماس بگیرند