امروزه زمانی که شما می خواهید برای منزل خود یک سیستم تهویه مطبوع انتخاب کنید باید فاکتورهای مختلفی را مد نظر خود قرار دهید که این موضوع با توجه به تنوع زیادی که در بازار وجود دارد بسیار مشکل است و شما باید آگاهی کامل نسبت به مزایا و معایب دستگاه های تهویه مطبوع داشته باشید که در نهایت تصمیم مناسب بگیرید.

۵ مدل مختلف سیستم تهویه مطبوع

ولی نکته بسیار مهم تر این است که شما باید با توجه به فاکتورهای مختلف یک انتخاب درست داشته باشید یکی از این فاکتورهای موقعیت و شرایط شما است به طور مثال شرایط مالی و اقتصادی شما بستگی دارد و معمولا همه علاقه دارند که در مدت زمان بسیار کوتاه بهترین و سریعترین انتخاب را داشته باشند.

سیستم تهویه مطبوع

حال ما در مجموعه آسا تهویه به دنبال این هستیم شما هموطنان عزیز با داشتن آگاهی کامل بتوانید در کم ترین زمان ممکن بهترین انتخاب را داشته باشید، حال می خواهیم انواع مدل های مختلف سیستم تهویه مطبوع را به شما معرفی کنیم تا آشنایی کامل با انواع سیستم های تهویه مطبوع داشته باشید.

تهویه مطبوع مرکزی

سیستم تهویه مطبوع مرکزی یکی از معمول تربن و رایج ترین سیستم های تهویه است و معمولا اکثر مردم این سیستم را انتخاب می کنند زیرا که معمولا این سیستم می تواند محیط های بزرگ را تحت پوشش قرار دهد و بهره وری بالایی دارد.

تهویه مطبوع مرکزی

ولی یکی از نکاتی که برای نصب این سیستم بسیار مهم است این است که شما باید بدانید که محل نصب این تهویه مرکزی باید با محاسبه و دقت انتخاب شود چون که باید محل مناسبی برای نصب انتخاب شود که متخصصین این حوزه می توانند به شما در محل مناسب نصب کمک شایانی بکنند و مهندسین و متخصصین شرکت آسا تهویه با تجربه و تخصص بسیار زیاد آمادگی مشاوره دادن به شما عزیزان را به صورت شبانه روزی دارند.

شاید از خود بپرسید محل نصب سیستم تهویه زیاد مسئله مهمی نیست ولی سخت در اشتباهید زیرا اگر شما محل مناسب را انتخاب نکنید مطمئنا نمی توانید هوای مطبوع را تجربه کنید و انرژی زیادی اتلاف می شود و متعاقبا هزینه های زیادی برای شما در پی دارد. پس سعی کنید با برنامه ریزی پیش بروید.

اسپیلت های کوچک بدون کانال

این سیستم یکی از بهترین سیستم های تهویه مطبوع است که بسیار می توانند هوای منزل شما را مطبوع کنند، این سیستم تهویه مطبوع معمولا متشکل از یک سیستم کمپرسور/کندانسور که در خارج از منزل کارگذاری می شود و از چند پانل در قسمت های داخلی منزل تشکیل می شود و شما می توانید قسمت های مختلف منزل خود را با پانل های مختلف مطبوع کنید و نیازی به کانال برای این کار نیست. که همه این پانل های داخلی به سیستم کمپرسور خارجی متصل است.

سیستم تهویه مطبوع

هر قسمت داخلی برای خود یک ترموستات دارد که این ترموستات به طور مستقل هر قسمت را مدیریت می کند و دمای آن بخش را تهویه می کند و این می تواند یکی از مزایای قابل توجه این سیستم ها است ولی یکی از قابلیت هایی که این سیستم را با بقیه انواع سیستم های تهویه مطبوع متمایز می کند این است که شما می توانید فقط یک بخشی را که خودتان می خواهید به صورت مستقل مطبوع کنید، شاید ویژگی های سیستم فوق بتواند خیلی از مشتریان را ترقیب کند تا آن را انتخاب کنند.

جهت اجرای پروژه های تهویه مطبوع هوا در تهران با محصولات هواساز و چیلر شرکت فنی مهندسی آسا تهویه با ما از طریق شماره تلفن های درج شده در سایت تماس بگیرید.

سیستم تهویه مطبوع پنجره ای

تهویه مطبوع پنجره ای فقط برای اتاق های جمع وجور استفاده می شود و برای فضاهای بزرگ قابل استفاده نیست یعنی در اصل نمی تواند پاسخگوی محیط های بزرگتر باشد که این سیستم هوای اطراف خود را می گیرد و خنک می کند و به داخل فضا انتقال می دهد و برای فضاهای کوچک مناسب است و افرادی که در فضاهای کوچک زندگی می کنند می توانند از این دستگاه ها استفاده کنند.

سیستم تهویه مطبوع

سیستم های تهویه مطبوع قابل حمل

سیستم تهویه مطبوع پنجره ای یکی از سیستم های تهویه است که بسیار استفاده می شود این مدل از تهویه ها هوای داخل اتاق را می گیرد و آن را خنک می کند و گرمای هوا را از طریق یک لوله در پشت آن قرار گرفته است به بیرون انتقال می دهد ولی یکی از مهم ترین مزایای این دستگاه ها این است که قابل حمل است و به آسانی می توانید آن را نصب کنید.

امروزه با توجه به بحران آب و انرژی های فسیلی و قیمت بالای انرژی های فسیلی انتخاب این دستگاه های می تواند بهترین انتخاب باشد، این تهویه مطبوع مقرون به صرفه است ولی فقط برای تهویه هوا یک اتاق استفاده می شود.

سیستم های تهویه مطبوع هیبریدی

شاید امروزه زیاد کلمه اتومبیل های هیبریدی یا همان ماشین های هیبریدی را شنیده اید زیرا امروزه مردم برای اینکه کمتر انرژی هدر بدهند و در اولویت اول پول، خود را پس انداز کنند سعی می کنند از سیستم های هیبریدی استفاده کنند، تهویه مطبوع هیبریدی نیز می تواند بهترین انتخاب باشد.

تهویه مطبوع هیبریدی دقیقا چگونه کار می کند؟

این دستگاه به توجه به هوشمندی که دارد خودکار تشخیص می دهد منبع تغذیه خود را انرژی های فسیلی قرار دهد یا انرژی برق که این امر باعث این می شود تا شما متحمل هزینه های زیاد نشوید.

این سیستم می تواند انتخاب مناسبی برای کسانی باشد که دوستدار طبیعت هستند و نمی خواهند تا انرژی بیهوده تلف شود و علاوه بر آن دیگر نگران افزایش قیمت انرژی نیستند و می توانند به راحتی از سیستم تهویه مطبوع خود بدون نگرانی استفاده کنند.

البته ما یک سیستم گرمایشی – سرمایشی ژئوترمال نیز داریم که در مقالات بعدی آسا تهویه به صورت مفصل درباره آن توضیح خواهیم داد که با استفاده از دمای زمین که ۵۵ درجه است دمای خانه را سرد و گرم می کنند.

امیدواریم که با مطالعه این مقاله بتوانید انتخاب درستی انجام دهید و همیشه دمای مطبوعی را در خانه خود داشته باشید، یکی از نکاتی که باید به آن نوجه ویژه شود این است که اگر قصد این را دارید تا یک سیستم تهویه مطبوع خریداری کنید باید از کسی که این محصول را خرید کنید باید از فروشنده یک سری سؤالات مهم بپرسید و اگر نتوانست پاسخ سؤالات شما را بدهد مطمئنا نمی تواند شما را به درستی راهنمایی کند.

سؤالات مهم درباره سیستم تهویه مطبوع

۱-سایز (اندازه)

یکی از نکات بسیار مهم درباره تهویه مطبوع مهم است که شما در هنگام خرید به این موضوع توجه کنید که این سیستم را برای چه فضایی نساز دارید یعنی اینکه شما برای چه متراژی نیاز به تهویه مطبوع دارید؟

به طور مثال اگر بخواهید یک فضای بسیار بزرگ را خنک کنید باید بدانید که برای این فضا چه دستگاهی استفاده کنید.

۲-کارایی

یکی دیگر از نکاتی که باید به آن دقت کرد برچسب انرژی سیستم تهویه مطبوع است که متوجه شوید که میزان انرژی که این دستگاه مصرف می شود چه مقدار است. و امروزه سیستم های تهویه مطبوعی که استفاده می شود ۴۰ درصد کارایی بیشتری نسبت به دستگاه های قدیمی دارند.

۳-نگهداری

سیستم های تهویه مطبوع به این نیاز دارد که در یک سیگل مشخص چک شود و حتما تعمیرات لازمه روی آن انجام شود و شما باید آن را مرتب تعمیر کنید تا هم کارایی بیشتری داشته باشد و هم اینکه انرژی کمتری مصرف کند و شما بتوانید تجربه لذت بخشی داشته باشید.که ما در مقاله ای مشخص به شما آموزش داده ایم که چگونه بیشترین کارایی را از سیستم تهویه مطبوع خود بگیرید.

۴-استفاده از ترموستات

حتی زمانی که شما از اسپیلیت های بدون داکت استفاده می کنید خواهان این هستید که بتوانید مقدار سرمایی که نیاز دارد را تنظیم کنید که این کار با استفاده از ترموستات ها انجام می شود.

شما با استفاده از ترموستات کنترل بالایی بر روی مقدار دمای تک تک مناطق منزل خود داشته باشید و علاوه بر این هم فشار کمتری بر روی سیستم شما وارد می شود و هم انرژی کمتری مصرف می شود.

شگفت انگیزترین بررسی تهویه مطبوع

ما در مجموعه آسا تهویه تصمیم گرفتیم که شگفت انگیزترین و ساده ترین شکل ممکن تمام سؤالاتی که ممکن است به ذهن هر کسی درباره تهویه مطبوع خطور کند را پاسخ بدهیم.

تهویه مطبوع

سؤالات بسیار زیادی درباره تهویه مطبوع مطرح است.

ما در این مقاله می خواهیم شگفت انگیزترین بررسی تهویه مطبوع در سال ۱۳۹۸ داشته باشیم و به شما عزیزان همه این موارد را در یک مقاله ارائه دهیم هر چند شما می توانید تک تک این موارد را در قسمت مقالات شرکت فنی مهندسی آسا تهویه به صورت مبسوط مطالعه نمایید.

ولی قبل از اینکه بخواهیم برای شما شگفت انگیزترین بررسی تهویه مطبوع در سال ۱۳۹۹ را بیان کنیم می خواهیم که نکته ای بسیار مهم را با شما در میان بگذاریم این است که امروزه فرهنگ ارزش بسیاری در بین جوامع بشری پیدا کرده است شاید در گذشته وقتی مردم می خواستند از محصولی استفاده کنند از مدل خودشان استفاده می کردند ولی امروزه داستان کمی متفاوت تر شده است و همه جوامع بشری به این موضوع پی برده اند که برای استفاده از هر محصولی باید سعی در یادگیری نوع استفاده از هر محصولی را فرا گیرند و بدانند که هر محصولی مناسب چه شرایطی است و چه فردی است.

و ما تصمیم گرفتیم تا شگفت انگیزترین بررسی تهویه مطبوع در سال ۱۳۹۸ را منتشر کنیم تا شما کاملا با زیر و زبر تهویه مطبوع آشنا شوید و بدانید که چگونه و چطور باید از این دستگاهی که باعث آسایش انسان ها شده است استفاده کنید.

تهویه مطبوع آسا تهویه

تهویه مطبوع به زبان ساده

در ابتدا می خواهیم به زبانی بسیار ساده فرآیند و پروسه ای که در تهویه مطبوع رخ می دهد و باعث مطبوع و دلپذیر شدن هوا می شود را بیان کنیم: 

تهویه مطبوع به زبان ساده

سیستم های تهویه مطبوع از فرآیند تبرید برای خنک کردن هوای محیط استفاده می کنند شاید بپرسید این دقیقا به چه معناست؟ جواب بسیار ساده است و آن را می توان در نگاهی بسیار ساده به یک قانون فیزیک پیدا کرد یعنی کسی که توانسته این سیستم را طراحی کند از این قانون فیزیک استفاده کرده است.

قانون تبدیل فاز (زمانی که یک مایع قرار است به گاز تبدیل شود گرما را جذب می کند.)

سیستم های تهویه مطبوع از این سیستم بسیار ساده استفاده می کنند شاید تهویه های مطبوع پیچیده به نظر بیایند ولی از همین قانون ساده فیزیک استفاده می کنند.

و به همین دلیل است که پیوند عمیقی بین علم مکانیک و این سیستم ها وجود دارد. معمولا این سیستم ها را به صورت اختصاری با نماد HVAC نمایش می دهند که مخفف جمله (Heating, Ventilation And air conditioning) است که به اختصار آن را به صورت HVAC نمایش می دهند پس اگر این نماد را دیدید تعجب نکنید.

تهویه مطبوع HVAC

تهویه مطبوع معمولا در فضاهای زندگی و کاری استفاده زیادی دارد و امروزه تبدیل به بخشی بسار مهم از زندگی انسان ها شده است و هدف آن کنترل دما و رطوبت است تا بتواند محیطی دلچسب را برای انسان ها فراهم کند البته از این نکته نباید به سادگی گذشت که سیستم تهویه مطبوع باعث تمیزی و پاکیزگی هوای محیط می شود.

حال می خواهیم شما را با معنای HVAC آشنا کنیم:

این واژه به معنای گرمایش.

تهویه مطبوع گرمایش

این واژه به معنای تهویه است.

تهویه در تهویه مطبوع

این واژه به معنای تهویه مطبوع یا هواساز است.

تهویه مطبوع

شاید تا به امروز معنای تمام این جملات را نمی دانستید ولی ما امروز می خواهیم تا شما را با تعریف تک تک این کلمات آشنا کنیم، شاید تا اینجا خیلی بهتر با این دنیای پیچیده آشنا شده اید.

اما در قسمت اول می خواهیم شما را با قسمت اول که همان Heating است آشنا کنیم این قسمت همان قسمت گرمایشی است که معمولا در خانه های ایرانی توسط رادیاتور تامین می شود و یا وسایل دیگر که فضا رو گرم می کنند.

ولی ما در قسمت های دیگر به سیستم تهویه و تهویه مطبوع اشارات زیادی خواهیم کرد ولی نکته این جا است که سیستم های تهویه مطبوع علاوه بر گرمایش و سرمایش باید هوای محیط رانیز آلایش کنند.

که این فرآیند با استفاده از توربوماشین ها یا همان فن ها انجام می شود و هوای آلوده را از محیط خارج می کنند، به همین سادگی که شاید این مطلب را می خوانید.

اهمیت سیستم های گرمایشی

حال می خواهیم درباره سیستم های گرمایشی کمی صحبت کنیم، امروزه در فصول سرما، گرم کردن محیط ها مسئله بسیار مهمی است که همه مردم در این مورد دغدغه های بسیار زیادی دارند ما در این قسمت می خواهیم تمام سیستم های گرمایشی را برای شما شرح دهیم.

تهویه مطبوع سیستم های گرمایشی

سیر تکامل سیستم های گرمایشی

در گذشته نه چندان دور مردم از سیستم های حرارت موضعی استفاده می کردند ولی با رشد ساختمان سازی و آپارتمان نشینی دیگر حرارت موضعی پاسخگوی نیاز مردم نبود و سیستم های حرارت مرکزی جای سیستم های قدیمی را زود گرفتند.

در سیستم های حرارت مرکزی گرما توسط آب یا بخار پخش می شد یعنی از آب یا بخار آب به عنوان سیال گرما استفاده می شود و از طریق رادیاتور این گرما به هوای آن فضا انتقال می یابد ولی ابزارهای دیگری جز رادیاتور نیز وجود دارند که این وظیفه رابر عهده دارند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

انواع سیستم های گرمایشی

اگر بخواهیم سیستم های گرمایشی را برای شما شرح دهیم و بیان کنیم و آن را با سیستم های تهویه مقایسه کنیم بسیار طولانی می شود ولی به صورت خلاصه و مفید این کار را انجام می دهیم ولی اگر تمایل به این داشتید که به صورت مفصل فرق تک تک این سیستم ها را با سیستم تهویه مطبوع بدانید حتما سری به بخش مقالات مجموعه آسا تهویه بزنید.

سیستم گرمایشی تابشی

سیستم های تهویه هوا یا همان سیستم های تهویه مطبوع با کمک یک موتور مرکزی هوای محیط را گرم می کنند ولی سیستم های گرمایشی قدیمی به شکل دیگری این کار را انجام می دهند.

تهویه مطبوع سیستم گرمایشی تابشی

اما سیستم گرمایشی تابشی از قانون فیزیک بسیار ساده این کار را انجام می دهد، اینکه گرما از فضای گرم به فضای سرد انتقال می یابد و سیستم گرمایشی تابشی از همین روش استفاده می کند و گرما را از سطوح گرم به سطوح سرد انتقال می دهد و همین امر موجب گرم شدن فضا می شود. معمولا ساز و کار این سیستم ها به این صورت است که با رد کردن لوله های آب گرم از کف محیط عبور می کند و گرما را به محیط انتقال می دهد.

البته سیستم های جدید تابشی نیز وجود دارند که با گذراندن سیم های الکتریکی از سقف می توانند باعث گرمای محیط شوند ولی استفاده از این سیستم ها در کشور ما زیاد معمول و رایج نیست.

لوله های که از کف اتاق رد می وشند توسط یک سیستم جوشاننده مرکزی دارد تامین می شود که توسط گاز پروپان، نفت یا الکتریسته تغذیه می کند.

این سیستم ها معایب و مزایایی دارند که می توانیم آن ها را در این قسمت بررسی کنیم، سیستم های گرمایشی تابشی مزایای زیادی دارند که عبارتند از:

  1. گرمای یکسان و متوازنی تولید می کنند.
  2. این سیستم ها بسیار کارآمد و با راندمان بالا هستند.

ولی در عین حال معایبی نیز دارند:

  1. چرخه ای که گرما درآن جابجا می شود بسیار کند است.
  2. هزینه های بسیار زیادی در بر دارد.
  3. در صورت هر گونه خرابی تعمیر این سیستم ها بسیار سخت است زیرا در کف قرار دارد.

اما دسته بعدی سیستم های گرمایشی رادیاتورها و بویلرها هستند:

که این سیستم ها بسیار ساده کار می کنند و توسط یک موتورخانه آب داغ یا بخار آب را به رادیاتورها انتقال می دهند و به همین سادگی باعث گرم شدن فضای محیط می شوند، مزایا و معایب این نوع سیستم های گرمایشی تابشی را نیز بررسی کنیم نسبت به سیستم تهویه مطبوع:

مزایا:
  1. یکی از ویژگی های این نوع گرمایش این است که همانند تهویه مطبوع هوا را خشک نمی کند.
  2. هر زمان که خواستید می توانید از دیگ ها یا جوشاننده های مدرن استفاده کنید تا در مصرف انرژی نیز صرفه جویی کنید.
  3. شما می توانید از رادیاتورهای پنلی یا دیواری استفاده کنید.

تهویه مطبوع رادیاتورها و بویلرها

معایب:
  1. رادیاتورها معماری خانه را از بین می برند و فضای خانه را زشت می کنند.
  2. جای پرده و لوازم را می گیرند و در اصل می توان گفت فضا را اشغال می کنند.
  3. خاصیت ادغام با سیستم های خنک کننده را ندارند.

رادیاتورهای آب داغ

یکی از انواع مدرن گرمایش تابشی سیستم آب داغ یا هیدرونیک است که در این سیستم هم از یک جوشاننده مرکزی استفاده می شود تا آب داغ شده و از طریق لوله ها به رادیاتورهای دیواری که در قسمت پایین دیوار خانه نصب می شوند، منتقل شده و پس خانه را گرم کند. این نوع تنها مدل جدید رادیاتورهای ایستاده قدیمی است؛این سیستم ها هم مزایا و معایبی دارند که در مقالات بعدی به صورت مفصل به این موضوع اشاره می کنیم.

پمپ های حرارتی

جدیدترین تکنولوژی گرمایی (و خنک کننده) پمپ حرارتی است. این تکنولوژی همانند تهویه خنک کننده بوده و به کمک کنترل کننده هوای داخلی و پکیج پمپ خارجی که هوای سرد را جریان می دهد،  گرما را از یک منبع خارج کرده و به منبع دیگری وارد می کند. برخی از سیستم ها گرما را از هوای بیرون می گیرند، در حالی که پمپ های حرارتی زمین گرمایی، از طریق لوله های وارد شده به زمین، گرما را از زمین می گیرند.

پمپ های حرارتی روی زمین اغلب مینی اسپلیت یا سیستم های بدون کانال نامیده می شوند. بسیاری از این سیستم ها برگشت پذیر هستند و با خنک بودن هوا، گرما تولید کرده و با گرم بودن هوا، عمل خنک کنندگی را انجام میدهند. گفته می شود که پمپ حرارتی می تواند هزینه های سیستم گرمایشی خانه را ۳۰ تا ۷۰ درصد و هزینه های خنک کنندگی خانه را ۲۰ تا ۵۰ درصد کاهش دهد. پمپ حرارتی اگرچه گرانقیمت است اما با وجود پمپ حرارتی زمین گرمایی، می تواند مقرون به صرفه باشد.

ما سعی کردیم در بخش اول کامل به توصیف و شرح سیستم های گرمایشی و مقایسه آن با سیستم های تهویه مطبوع بپردازیم.

بررسی سیستم های سرمایشی

در گذشته نه چندان دور برای سرمایش منازل و محیط ها از کولر های آبی استفاده می شد و با گذشت زما به مروز استفاده از کولرهای گازی در بین مردم رایج شد ولی امروزه برای گرمایش و سرمایش راهکارها و دستگاه های مختلفی وجود دارد، شاید خیلی از افراد تصور می کنند که هر سیستمی که جدید تر است توانایی های بیشتری دارد ولی در انتخاب یک سیستم گرمایشی یا سرمایشی اصلا به سال تولید آن محصول ندارد و شما در ابتدا باید ببینید که از این دستگاه چه خواسته هایی دارد به طور مثال نیاز به این دارید که رطوبت هوای محیط نیز تنظیم شود یا نه؟ فقط نیاز به سرمایش دارید.

تهویه مطبوع سیستم های سرمایشی

خیلی از فاکتورها در انتخاب یک سیستم تهویه مطبوع تاثیرگذار است که شما می توانید برای انتخاب سیستمک مناسب برای منازل خود مقاله انتخاب مناسب تهویه مطبوع را مطالعه کنید.

ولی یکی از فاکتورهایی که امروزه مردم به آن توجه می کنند قیمت اولیه یک سیستم است و به این موضوع فکر نمی کنند اگر انتخاب مناسبی نداشته باشند حتما در آینده باید هزینه های بالای نگه داری و تعمیر این دستگاه ها را بپردازند و علاوه بر آن از هوای محیط خود لذت نمی برند.

پس در انتخاب سیستم تهویه مطبوع خود دقت کنید و پارامترهای لازمه را در نظر بگیرید، حال می خواهیم انواع سیستم های سرمایشی را به شما عزیزان معرفی کنیم:

داکت اسپیلت

داکت اسپیلت یکی از سیستم های سرمایشی و گرمایشی است که امروزه بسیار رایج است در تمام جهان علی الخصوص در کشور ایران و دارای دو سیستم گرمایشی و سرمایشی است که می توان به این سیستم اعتماد کرد.

تهویه مطبوع داکت اسپیلیت

و کانال هایی که برای داکت اسپیلت به صورت افقی نصب می شوند و همانند کولرهای آبی هستند و توسط کانالهای افقی به نقاط مختلف محیط گرما و سرما انتقال می دهند البته در ابعاد کوچکتر از کولرهای آبی این سرما یا گرما را انتقال می دهد.

 تفاوت سیستم داکت اسپیلت با سیستم تهویه مطبوع چیست؟

در سیستم های ترکیبی باید از چندین پنل دیواری در قسمت های مختلف یک واحد استفاده نمود و این در حالی است که در داکت اسپلیت ها تنها از یک هواساز مرکزی استفاده می شود که در پشت سقف کاذب قرار داده شده و با کمک کانال هایی به تمام قسمت های یک واحد مسکونی یا اداری کشیده شده است و از طریق آنها کار تهویه مورد نیاز فضاهای مختلف انجام می پذیرد.

چیلرها

معمولا و به صورت معمول از چیلرها برای سرمایش استفاده می شود ولی اگر به تاسیسات متصل شود می تواند گرمایش را نیز تامین کند.

تهویه مطبوع

که چیلر ها به دو دسته تقسیم می شوند:

که ما توضیحات تکمیلی را در مقاله تفاوت چیلرهای آب خنک و هوا خنک می توانید مطالعه کنید.

تهویه مطبوع یعنی

انجام عملیاتی روی هوا تا بتوان شرایط هوای محل مورد نظر را برای زیستن، کار کردن یا عملیات صنعتی معین، راحت و بهداشتی کرد و به حد مطلوب برسانیم. تهویه مطبوع باعث می‌شود شرایط هوا طبق روش خاصی به صورت اتوماتیک ثابت بماند یا تغییر کند.
تهویه مطبوع یا هوارسانی دلپذیر یا هوایش دلپذیر شاخه‌ای از مهندسی مکانیک است. وظیفه آن تأمین شرایطی است که موجب رفاه انسان شود و برای نگهداری محصول یا فرایند خاصی مورد نیاز باشد. برای انجام چنین عملی دستگاهی با ظرفیت مناسب بایستی نصب و در طی سال کنترل گردد. ظرفیت دستگاه با حداکثر بار لحظه‌ای واقعی تعیین می‌گردد و نوع کنترل نیز با توجه به شرایطی که باید در طی مدت اعمال پیک بار و بار جزئی تأمین شود، مشخص می‌شود.

تخمین بار ممکن است گاهی به روش دقیق و گاهی نیز با روش‌های سرانگشتی انجام گیرد. دقت در تخمین بار یکی از عوامل بهینه‌سازی مصرف انرژی است. تهویه مطبوع معمولاً شامل: سرمایش، گرمایش، رطوبت زنی و رطوبت زدائی وتصفیه هوا می‌باشد.

انواع سیستم‌های تهویه مطبوع

تهویه مطبوع به سیستمی گفته می‌شود که بتواند سه فاکتور، رطوبت ،دما و سرعت جریان هوا را کنترل کند. به صورت کلی تمام سیستم‌های تهویه مطبوع بر یک اصل استوارند که گرما و سرما را به محل مورد نظر منتقل می‌کنند. بر اساس نوع سیال می‌توان سیستم‌های تهویه مطبوع را به سه دسته ۱- سیستم تهویه مطبوع تمام هوا ۲-سیستم‌های آب و هوا – آب ۳-سیستم تهویه مطبوع تمام آب تقسیم کرد.
اچ‌وی‌ای‌سی یا اچ واک (به انگلیسی: HVAC) مخفف حروف ابتدایی ‘Heating, Ventilating  and Air Conditioning که به مجموعه فن آوری‌های مربوط به «گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع» اطلاق می‌شود که در برگیرنده فناوری‌های مربوط به ایجاد آسایش از طریق تهویه و ایجاد شرایط دمایی مطبوع برای محیط‌های داخلی ساختمان است. طراحی سیستم‌های HVAC یکی از زیرگروه‌های اصلی مهندسی مکانیک و بر اساس اصول ترمودینامیک، مکانیک شاره‌ها و انتقال گرما شکل گرفته‌است. گاهی بحث مربوط به سردسازی (Refrigeration) نیز به آن اضافه می‌شود و نام آن به صورت اچ‌وی‌ای‌سی‌آر (HVACR) یا اچ‌وی‌ای‌سی و آر (HVAC&R) بیان می‌شود حتی در برخی موارد بحث تهویه (ventilating) از آن حذف شده و به صورت اچ‌ای‌سی‌آر (HACR) نیز به‌کار می‌رود. اچ‌وی‌ای‌سی نقش مهمی در طراحی ساختمان‌های اداری و صنعتی متوسط تا بزرگ مانند آسمان‌خراش‌ها و محیط‌های دریایی مانند آکواریوم‌ها، که ایمنی و سلامت محیطی تابع تغییرات رطوبتی و دما است، دارد.
پایه و اساس صنعت گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع توسط اختراعات و اکتشافات افرادی مانند مایکل فارادی، ویلیس کریر،روبن‌ترین، جیمز ژول، ویلیام رانکین و نیکولا سعدی کارنو گذاشته شده‌است.

سابقه و هدف

اختراع دستگاه‌های مرتبط با سیستم‌های اچ‌وی‌ای‌سی هم‌زمان با شروع انقلاب صنعتی، بهره‌گیری از روش‌های جدید مدرن سازی، دستیابی به بهره‌وری بالاتر و ایجاد سیستم‌های کنترل توسط مخترعان و شرکت‌های مختلف در سراسر جهان بطور پیوسته آغاز شد. ارتباط سه عامل گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع باعث فراهم آوری آسایش حرارتی در ساختمان‌ها، کیفیت مناسب هوای داخل ساختمان‌ها و هزینه‌های مناسب مربوط به نصب، راه‌اندازی و تعمیر و نگهداری این سیستم‌ها گردید. این سیستم‌ها عمل تهویه را با کاهش نفوذ هوا و حفظ فشار میان محیط‌های مرتبط با هم انجام می‌دهند. چگونگی پخش و جمع‌آوری هوا در محیط‌ها، باعنوان سامانه «توزیع هوا در محیط» شناخته می‌شود. سرمایه‌گذاری جهانی در صنعت اچ‌وی‌ای‌سی از طریق ایجاد فرصت‌های شغلی برای راه‌اندازی و تعمیر و نگهداری، طراحی و ساخت، ساخت و فروش قطعات و آموزش و تحقیقات در این سیستم‌ها صورت می‌گیرد.

گرمایش

انواع مختلفی از سیستم‌های گرمایشی استاندارد وجود دارد. در مناطق با آب‌وهوای سرد برای خانه‌های شخصی و ساختمان‌های عمومی از گرمایش مرکزی (شوفاژ) برای گرم کردن استفاده می‌کنند. چنین سیستم‌هایی شامل یک دیگ بخار،کوره (مشعل) یا پمپ گرمایی برای گرم کردن آب، بخار یا هوا هستند که همه این‌ها در یک مکان مرکزی مانند موتورخانه در یک خانه یا اتاق تأسیسات در ساختمان‌های بزرگ قرار می‌گیرند.

تهویه

تهویه فرایندی برای کنترل دما یا زدودن رطوبت، بو، دود، گرما، گردوغبار و باکتری‌ها توسط تعویض و جابه‌جایی هوای یک محیط است. تهویه شامل تبادل هوا بین خارج و داخل ساختمان و ایجاد گردش هوا در آن و همچنین یکی از عوامل مهم در حفظ کیفیت هوای داخل ساختمان است. تهویه در ساختمان‌ها به دو صورت مکانیکی و طبیعی صورت می‌گیرد. از تهویه برای دفع بوهای نامطبوع و رطوبت بیش از حد استفاده می‌شود به این صورت که با ارسال هوا به خارج از ساختمان و گردش هوا در داخل آن از سکون هوا در محیط داخل ساختمان جلوگیری می‌شود.

تهویه مطبوع

سیستم‌های تهویه مطبوع و سردسازی برای رفع گرما ایجاد شده‌اند. سرما به معنای نبود گرماست و تمام سیستم‌های تهویه مطبوع برطبق این اصل مهم عمل می‌کنند. حذف گرما می‌تواند از طریق فرایندهای تابش، همرفت یا چرخه تبرید صورت گیرد. یک سیستم تهویه مطبوع یا یک سیستم تهویه مطبوع مستقل برای یک خانه یا ساختمان، ایجاد سرما، تهویه و کنترل رطوبت را فراهم می‌آورد.
سلامت سیستم    HVAC:
اجزای سیستم HVAC معمولاً در محیطی گرم، تاریک و مرطوب کار می‌کنند که شرایط مطلوب رشد انواع قارچ و باکتری است. آلودگی قارچی بوهایی را بوجود می‌آورد که کارایی سیستم را پایین می‌آورد. در آزمایش‌های انجام شده برای مقایسه کارکرد آلومینیوم و مس، دکتر کی ول(Keevil) و همکارانش در سپتامبر ۲۰۱۰ در بیرمنگام، نتیجه تحقیق را اعلام کردند؛ مس با سرکوب رشد باکتری و کپک، سلامت سیستم را تأمین می‌کند. مس همچنین، از جوانه زنی اسپورهای موجود جلوگیری کرده و خطر آزاد شدن اسپورها را کاهش می‌دهد. مس جایگزین ارزشمندی به جای آلومینیوم است، به ویژه در بیمارستان‌ها که بیماران مستعدعفونت‌های قارچی می‌باشند. این ادعا طی سال‌های ۲۰۰۷ تا۲۰۱۲ توسط EPA تأیید شد و به ثبت رسید.[۱]
آزمایش دیگر از سوی وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا، توسط دکتر اشمیت (Schmidt) و همکارانش در سال ۲۰۱۲ انجام شد و نتایج زیر را نشان داد: آلومینیوم معمولی مورد استفاده در دستگاه‌های تهویه، گسترش پایدار ترکیب باکتریایی/قارچی را بیش از ۴۷۰۰۰ ارگانیسم در هر سانتیمتر مربع طی مدت ۴ هفته نشان داد. در حالیکه سطح مس، در همان مدت، میزان ارگانیسم‌ها را تا ۹۹٫۹۷٪ کاهش داد.

ولی سؤال اصلی این است که اصلا تهویه مطبوع چیست؟

تهویه مطبوع

اگر بخواهیم بدانیم که تهویه مطبوع چیست می توانیم تعریفی درست و دقیق ارائه بدهیم باید بگوییم روش مکانیکی که می تواند دما ور طوبت را تنظیم کند و می تواند کنترل بر پاکیزگی و جریان هوا در یک اتاق یا کل ساختمان داشته باشد.
معمولا سیستم های تهویه مطبوع یک فیلتر دارند که می تواند باعث پاکیزگی هوای که در اتاق جریان دارد را تامین کند زیرا این فیلتر هوا گرد و غبار هوا را می گیرد می تواند هوای اتاق را پاکیزه کند.

 ساز و کار سیستم تهویه مطبوع چگونه است؟

آن چه که یک سیستم تهویه مطبوع انجام می دهد این است که هوای گرم یک اتاق یا یک فضا را می گیرد و از قسمت سرد کننده عبور می دهد و گرمای هوا را می گیرد و باز همان هوای خنک شده را به فضا انتقال می دهد. ولی نکته این جا است که در این سیستم ها ترموستاتی قرار داده شده است که با توجه به دمای محیط متوجه می شود به صورت هوشمندانه که چه مقدار هوا را سرد کند و همین موضوع باعث این می شود که به صورت اتوماتیک دمای هوا همیشه مطبوع باشد.

و در سیستم هایی که از آب خنک استفاده می شود گرمای هوا به آب انتقال داده می شود. و با استفاده از این اصل ساده دمای هوا تنظیم می شود.
اما با این حال دستگاه های تهویه مطبوع امکاناتی دارند که نمی توان فقط به چشم یک دستگاه تهویه مطبوع به آن ها نگاه کرد و شما می توانید به راحتی بدون اینکه توجه به دما داشته باشید در دمای بسیار مطبوع استراحت کنید زیرا سیستم های تهویه مطبوع با توجه به ترموستاتی که دارند خودشان دمای هوا را تنظیم می کنند.

تاریخچه تهویه مطبوع

اگر بخواهیم متوجه شویم که ایده تهویه مطبوع از کجا آمده است باید به برگردیم به نیمه اول قرن ۱۹ و در آنجا به دنبال شروع اولیه این سیستم برسیم که در ابتدا نتوانست رشد بسیار زیادی در بین مردم داشته باشد ولی امروزه این سیستم ها تبدیل به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی انسان ها شده است.
شاید اکثریت مردم فکر کنند که امروزه می توان حتی بدون تهویه های مطبوع هم زندگی کرد ولی این باور کاملا اشتباه است و ما در قسمت بعدی می خواهیم تا به این موضوع اشاره دقیقی داشته باشیم تا به شما عزیزان نشان بدهیم که چرا بدون تهویه مطبوع نمی توان ادامه داد؟!

آیا بدون سیستم تهویه مطبوع می توان ادامه داد؟

امروزه اکثریت افراد فقط به این سیستم به عنوان یک وسیله برای راحتی زندگی انسان ها نگاه می کنند و فکر می کنند که نبود این وسیله فقط راحتی زندگی را کم می کند و زیاد حائز اهمیت نیست.
ولی اگر با دقت تر بخواهیم به این موضوع بنگریم می توانیم به فرآیندهایی که با تهویه مطبوع انجام می شود اشاره کنیم:
امروزه در اتاق های عمل بیمارستان ها از سیستم تهویه مطبوع استفاده می کنند و اگر این عمل ها در دمای مشخصی انجام نشود واقعا نمی توانند این عمل را انجام داد و یا در خیلی از کشورها برای اینکه بتوانند محصولات کشاورزی را نگهداری کنند نیاز به این دارند تا میوه ها را در فضاهایی با دمای مشخص نگهداری کنند و این موضوع نیاز به سیستم های برودت صنعتی دارد که بدون این سیستم این موضوع امکان پذیر نمی دباشد و اگر باز هم بخواهیم مثالی بزنیم باید به صنایع شیمیایی و داروسازی اشاره کنیم که بدن سیستم های تویه مطبوع نمی توانند محصولات خود را تولید کنند.

خرید سیستم تهویه مطبوع از شرکت فنی مهندسی آسا تهویه

با توجه به موضوعات بالا دیگر می توانیم خیلی جدی تر متوجه نقش سیستم های تهویه مطبوع در زندگی بشریت شویم و اهمیت آن را درک کنیم، امیدوارم از خواندن این مقاله لذت کافی را برده باشید، ما در مجموعه آسا تهویه تلاش می کنیم تا به شما عزیزان آگاهی بالا بدهیم تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید، جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص خرید محصولات هواساز، فن کویل و چیلر با ما در ارتباط باشید.

۵/۵ - (۵ امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از

22 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
احمد مرادی
4 سال قبل

واقعا مطلبتون عالی بود لذت بردم و کمکم کرد که بتونم تهویه مطبوع مد نظرم رو انتخاب کنم

آریا
4 سال قبل

استفاده از ترموستات نکته بسیار جالبی بود که واقعا از ملزومات اساسی ساختاری در همه‌ی سیستم های تهویه مطبوع باید باشد.

با سپاس فراوان مشتاقانه منتظر سایر نکات هستیم.

امیر نادرینیا
پاسخ به  کارشناس فنی آساتهویه
4 سال قبل

با سلام خدمت شما
یه مطلبی که فکر کردم عرض کنم اینه که اگر یکم بیشتر درمورده نگهداری بعد از نصب سیستم های تهویه مطبوع توضیح بدید بهتره و اینکه مطالب خیلی خوب و مفیدی داخل سایتتون دارید
خیلی ممنون

اصغر جهانی
4 سال قبل

سلام و درود فراوان بر شما یک سوال دارم من منزلی دارم ۱۲۰ متری به نظر شما چه سیستم تهویه مطبوعی برای شما مناسب است.

آقاجانپور
4 سال قبل

سلام خدا قوت به تیم نویسندگیتون که محتوایی یه این جذابی رو نوشتن، من یک سوال دارم، من از سیستم سرمایش مرکز استفاده می کنم، ولی امسال هوا خیلی گرم شده و مشکل اینکه زورش نمیرسه دیگه هوا رو نمیتونه دیگه خنک بکنه این رو چطوری میتونیم حلش بکنیم ؟

حسین مرادوند
4 سال قبل

سلام
من یک سیستم تهویه مطبوع نیاز دارم
به نظر شما چیلر بهتره یا تهویه مطبوع مرکزی؟

ساناز بهرامی
3 سال قبل

سلام. می خواستم بپرسم برای منازلی که فقط رو به پاسیو پنجره دارن چه تهویه ای مناسبتره؟

ساعد نادری
3 سال قبل

راهنمای واقعا جامعی بود برای انتخاب بهترین سیستم تهویه مطلبوع.

صلاح
3 سال قبل

سلام ممنون از مطلب جامع درباره معرفی و انتخاب سیستم تهویه برای منزل
با این اوصاف شما خودتون استفاده از چه سیستمی رو برای آپارتمان ها توصیه میکنید؟

علی تیموری
مدیر
پاسخ به  صلاح
3 سال قبل

سلام و درود دوست عزیز
ابعاد آپارتمان رو لطفا اعلام کنید.

مهدیه
2 سال قبل

خیلی طولانیه ولی دستتون درد نکنه نیازم رو برطرف کرد

فرهادی
1 سال قبل

سلام
ممنونم بابت توضیحات و راهنماییتون ،
آپارتمان ما یک واحد ۱۱۰ متری است که سه اتاق دارد و یک سالن با آشپزخونه سر هم که حدود ۴۰ متر مربع است . واحد طبقه دوم قرار دارد و ساختمان پنج طبقه است . در حال حاضر سیستم خنک کننده واحد کولر آبی است . ولی خیلی خنک نمیشه بخاطر فاصله پشت بام تا واحد . از چه سیستم تهویه ای برای واحد می تونم استفاده کنم ؟ میشه از داکت اسپلیت یامینی چیلر آب خنک استفاده کرد ؟

22
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

فرم زیر را پر کنید
تا کارشناسان ما
با شما تماس بگیرند